Coola kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

356
177
krypet:

Mina väsande bamsar från Madagaskar Gromphadorhina oblongonata. Hanen på bilden ser inte ut att vara riktigt vuxen än. Om det är lugnt i djurrummet kan jag ibland höra hur det liksom bubblar och kuttrar om dem!

"Varför köper du dem?" frågade mina elever idag. Jag tittade runt och sa att just nu är det 15 elever här på sin rast, tjoande av skräckblandad förtjusning och frågade "Vad tror du?" Aha svarade eleven direkt, och tittade vidare på dem på sin rast!

 


1228
464
leedragon:

coola men föredrar p nivea


225
4
ia_:

Usch, fick med såna hem igår från affären. Trodde jag hade köpt dubias, men sen när jag kom hem och ställde den öppnade lådan på golvet och de började klättra ut, var kaoset ett faktum. Jag jagade en smiten väsare och en galen syrsa över halva vardagsrummet innan jag fick tag på dem. Katterna flög åt alla håll och hjälpte inte till alls, hehe.

Så nu sitter jag här med en nästan vuxen hona som jag får lämna tillbaka någon dag.

Tacka vet jag dubias! ;)


1228
464
leedragon:

hehe, men de har kan väl inte föröka sig i lägenheten?  för låg temperatur, eller?


225
4
ia_:

Väsande har jag faktiskt ingen koll på. Annars är det lite olika bud ang förökning i rumstemp, en del säger ja, en del säger nej.

Jag vet att mina dubias aldrig har gjort det i alla fall. Finns någon annan tråd här någonstans där det avhandlades. =)


356
177
krypet:

Det gäller väl alltid att hålla dem instängda! Jag hörde om någon som hade frigående rovskinnbaggar (Platymeris) i djurrummet. De åt snällt upp kackerlackor som rymde. Men... de är ena riktiga otrevliag skönheter så på det viset ska det inte vara hos mig!

Här en hane av Eupolyphaga sinensis. Honorna blir större och ser ut som små minibältor, de är runda och bulliga som bara den.

 


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Blaptica dubia

Kanske inte är så "ovanlig" men det är den ända kackerlackan jag har, men jag skulle gärna skaffa fler arter (typ väsare)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Det kanske är lite of topic men kackerlackornas närmaste släktingar är bönsyrsorna så här en hierodula grandis
Han dog tyvvär den 16 januari 2016 =(

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Nu har jag skaffat en hane av Gromphadorhina oblongonata. Han fick heta Tony. Kommer med bilder senare =)

214
333
MartinJ:
EmanuelKarl skrev:
Det kanske är lite of topic men kackerlackornas närmaste släktingar är bönsyrsorna så här en hierodula grandis
Han dog tyvvär den 16 januari 2016 =(


Lite OT, men bara för du tog upp det så skulle jag argumentera för att termiter är den närmaste släktningen till kackerlackor (om man nu inte räknar termiter som en kackerlacka (vilket inte alls är orimligt)). Om så är fallet så håller jag med dig.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2464702/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild