Matvägrande kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

30
1
moniiiz:
Frågan har säkert vart uppe 100 gånger, väsis är min första kp på lite över året, alltid tagit dött.. Provat flera storlekar men inget funkar, testar varranan vecka ungefär... Har gått 7 månader nu.. Jag köpte ett nytt stort terrarium åt honom så åt han 2 gånger sen la han av.. Har massa inredning och rätt fukt o temp, har kollat munnen också o allt ser bra ut…

Vad ska jag göra nu? Har inte hanterat honom mer än att kolla så allt är okej nån gång ibland under hela perioden.

Skiter blir det inte så ofta men det händer samma med öms 

158
19
Johanon:
KP´s är ju som du säkert vet "duktiga" på att matvägra ibland, ibland under rätt lång tid. 
Så länge ormen inte blivit väldigt smal behöver du inte oroa dig.

Ang födan har du testa ökenåtta (gerbil)? Vet att dom brukar gå åt även för en annars matvägrande kp.

lycka till :)

235
155
Brokensynapse:
Har du lagt in fodret sent på kvällen och låtit det ligga över natten?

741
681
Binks:
Har haft en (inte kungspyton) matvägrande orm här hemma som inte åt på någon månad, och där gjorde jag bara som så att han låg i en låda med endast 1hål.
Vid de hålet la jag en kyckling med huvudet över hålet, efter någon timme när man vaknade och ville ut så var någon i vägen så han vart sur och åt upp de.

Han har även matvägrat lite nu igen men de var mest för att de var en annan störande orm som var och störde han i hans långa procedur att äta upp.

11
2
BlueCushion:
min lilla KP som jag fick för ungefär 3v sedan försökte jag mata för första gången idag. det gick sådär. hon blev skrämd när den var nära huvudet då hon ringla sig fram mot maten.  matar med lite större än pinkisar och tänkte försöka igen om nån dag. Eller hur tycker ni man ska göra? jag läser ju era svar som ni lagt här men allt jag har läst e om hon inte vill äta så försök igen en eller två dagar efter. tappade musen nästan på henne och det skrämde ju henne så klart :( jag är mer klumpig än vad jag skulle vilja och det händer att jag råkar skrämma henne mer än önskat :( så kommer hon registrera mat med rädsla? Tack och önskar God Fortsätning på 2016 till alla :)

88
72
gebon:
moniiiz skrev:
Frågan har säkert vart uppe 100 gånger, väsis är min första kp på lite över året, alltid tagit dött.. Provat flera storlekar men inget funkar, testar varranan vecka ungefär... Har gått 7 månader nu.. Jag köpte ett nytt stort terrarium åt honom så åt han 2 gånger sen la han av.. Har massa inredning och rätt fukt o temp, har kollat munnen också o allt ser bra ut…

Vad ska jag göra nu? Har inte hanterat honom mer än att kolla så allt är okej nån gång ibland under hela perioden.

Skiter blir det inte så ofta men det händer samma med öms 


Sju månader utan något i kistan för en så ung orm, är väl ganska lång tid. KP`s är ju lite halvkända som " må bäst i små plastlådor utan insyn ormar ". Trots en massa inrednig att gömma sig i/under, så blev kanske bytet till större terrarie lite för tufft för den:)  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild