Första bakgrundsbygget!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
91anneli:

Nu är jag färdig med bakgrunderna till mina två terrarier! Jag går kort igenom vad jag gjorde för respektive bild som jag lägger upp :)

1. Jag mätte upp hur breda terrarierna var inuti och skar i cell plasten i den storleken jag ville ha, samt delade på den en gång för att det skulle underlätta att få in dem.

2.Sedan skar jag ut mindre bitar från resten av cellplasten och använde det till hyllplan samt någon slag "sten" i bakgrunden för variation av texturer.

3.Tog en järnpinne och kapade den i de storlekar jag ville ha(mätte på hyllplanen hur långt ut jag ville ha pinnarna.) Pinnen var gängad för att jag helt enkelt inte hittade någon slät :) Det gick åt 1½ sådana pinnar.

4. Här visar jag bara hur jag satte järnpinnarna, jag satte de så bara för att jag inte ville karva ut från jättetjocka lager av cellplast men ville ändå ha det stabilt. Den biten som sticker ut fäste jag hyllplanen i bakgrunds cellplasten som jag redan suttit in i terrarierna.

5.Fäste de "släta stenarna" på samma sätt!

6. Så här såg det ut när jag fäst allting på bakgrunden! :) 

7. Här har jag fogskummat och väntar bara på att det ska torka! :) 

8. Här är allt färdigt! Där hade jag först tagit ett lager husfix rapid (provade mig bara fram om det var bäst med husfix eller ren betong), sedan dragit på ett lager betong efter att husfixen torkat. Efter betongen härdat så blandade jag lite med betong med vattenlöslig akrylfärg och gjorde något som skulle likna skuggor! Blev inte helt som jag ville att det skulle bli, men är otroligt nöjd ändå!! Plus att jag blivit en erfarenhet rikare ;) 

9. Här är det före bild(bara på ena terrariet men de såg likadana ut) och efterbilder :) 

Detta tog sammanlagt 6 dagar för mig, då inklusive massa åktid till butiker fram och tillbaka för att hitta allt jag ville ha samt härdningstid. Hoppas att jag kunnat ge inspiration åt någon även fast det inte blev helt perfekt ;) Ursäkta också för lite kassa bilder, har inte världens bästa kamera på telefonen :) 


111
116
aldabrachelys:
ser bra ut. hoppas du har en bra dammsugare.

5
1
91anneli:

aldabrachelys skrev:
ser bra ut. hoppas du har en bra dammsugare.

Tack så mycket! 

Haha, ja är precis färdig med det! Tror jag har fått med allt men kommer nog komma fram cellplast någon månad framöver varje gång man dammsuger ;) 


2966
1645
Hoggaforfan:
Jag är osäker på om du tjänar något på stålpinnarna inne i frigoliten, det krävs nog att pinnarna har kontakt direkt med betongen. Bara en fundering. Betongen klarar nog hålla hyllorna i sig själv till de flesta djur så slipper du 1 arbetsmoment nästa gång. 
Färg och betong är sjukt svårt att få rätt nyans, har jag lyckats så har det varit ren tur.
Men bra första försök :-)



5
1
91anneli:

Hoggaforfan skrev:
Jag är osäker på om du tjänar något på stålpinnarna inne i frigoliten, det krävs nog att pinnarna har kontakt direkt med betongen. Bara en fundering. Betongen klarar nog hålla hyllorna i sig själv till de flesta djur så slipper du 1 arbetsmoment nästa gång. 
Färg och betong är sjukt svårt att få rätt nyans, har jag lyckats så har det varit ren tur.
Men bra första försök :-)



Okej, ja det har du nog rätt i! Man tänker inte alltid så långt ;) 

Ja det var jättesvårt! Man blir ju så osäker på om man haft för mycket eller för lite, det ser man bara när det härdat haha :) Tack så mycket! :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild