Värmematta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

49
11
MysanL:
Hej! 
Jag är nybörjare på det här med värmemattor och har lite funderingar kring detta så skulle gärna vilja ha lite svar! :)

Jag har tänkt att skaffa en värmematta till mitt terrarium för skäggagam. En matta med 21,5 watt (www.firstreptiles.se/varmematta-41x28-cm/5-0), men jag har hört att glaset kan spricka vid 14 watt. För tillfället står mitt terrarium på golvet, men om jag placerar något, exempelvis träbitar under så att terrariet höjs lite, ca 1-3 cm från golvet, kan jag lägga värmemattan på golvet under terrariet då utan att glaset spricker? 
Hur varmt blir det ungefär med en sån värmematta som jag tänkt skaffa? (Klicka på länken)

Ni får gärna komma med förslag och åsikter om ni har! :)

5
2
Toesabiten:
Länken funkar inte för mig, men ett alternativ kan vara att köpa frigolit och gröpa ur för värmemattan. Då kan du få ner mattan några millemeter under glaset och ha luftflöde mellan, vilket minskar risken för att glaset ska spricka. 

49
11
MysanL:

Ahaa okej! :)

Här är länken igen: www.firstreptiles.se/varmematta-41x28-cm/5-0 


173
59
mrvikke:
Risken att det spricker är nog stor om du sätter fast värmemattan på bottnen. Tex. exo terra kör med klister på sina, sätt inte fast den, det lär spricka. Lägg den så att du har ett litet luft mellanrum så ska det nog gå bra. Hur varmt det blir är svårt att säga, beror på hur stort terrarium du har att värma upp. 


49
11
MysanL:
Okej, tack så mycket! :)

2048
773
psyjoh:
Mitt har spruckit där jag har expterras ökenmatta. Men i burken där jag har regnakogsmattan har det ej spruckit. 

49
11
MysanL:
Hade du satt fast den på glaset?
Jag har inte tänkt att ha exo terras ökenmatta :)

2048
773
psyjoh:
Ja dem sitter på glaset. 

49
11
MysanL:
Okej. :)

1662
779
fluffis: