Vad göra när skäggagam dvalar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

133
30
Avipt:
Min systers skäggis som hon haft nu ett litet tag har blivit väldigt seg och grävt ner sig mest och bara ligger där, från att vara aktiv till en riktigt slöis, blev lite orolig så läste runt här på forumet och det verkar som att den kanske försöker dvala? Den har ätit och skitigt precis som vanligt precis innan den blev seg nu.

Hur ska vi förhålla oss? Alltså dra ner på ljustimmar hålla det kyligare? Eller bara köra på som vanligt och låta den va ifred?

2048
773
psyjoh:
Hej. Om det är första gången den dvalar och ni ej har vana eller erfarenhet så tycker jag att ni kan köra på som vanligt. 
Studera lite hur den beter sig, hur ofta den går upp/vaknar till, hur länge den dvalar osv.
Så nästa gång den dvalar kan man ge sig på mer avancerade saker. 
Dock så hade jag dragit ner ljustimmarna redan i november/december så de ligger på 10-12 timmar och sen höja med en halvtimme i veckan tills det når 14 timmar i mars/april nån gång. 

Själv är jag nere på 8 timmar nu och ska börja höja med en halvtimme varje helg. Mina har legat sen slutet på november. 

133
30
Avipt:
psyjoh skrev:
Hej. Om det är första gången den dvalar och ni ej har vana eller erfarenhet så tycker jag att ni kan köra på som vanligt. 
Studera lite hur den beter sig, hur ofta den går upp/vaknar till, hur länge den dvalar osv.
Så nästa gång den dvalar kan man ge sig på mer avancerade saker. 
Dock så hade jag dragit ner ljustimmarna redan i november/december så de ligger på 10-12 timmar och sen höja med en halvtimme i veckan tills det når 14 timmar i mars/april nån gång. 

Själv är jag nere på 8 timmar nu och ska börja höja med en halvtimme varje helg. Mina har legat sen slutet på november. 



Okej! Ja den är inte ens 1 år än. Ska jag va ärlig så visste jag inte att skäggisar dvala, så vi blev lite oroliga när han plötslig spel seg för några dagar sedan, kändes konstigt när han va så pigg innnan. Men nu har han grävt ner sig:)
Men då vet man det tills nästa gång


1159
625
Temla:
Om den grävt ned sig och verkligen börjat dvala (sova utan att vakna flera dagar i sträck) kan du släcka ned helt i terrariet. Se bara till att det inte blir för kallt. När de dvalar kan man ha natttemperatur, dvs vanlig lägenhetstemp runt 22-23 grader. Ha alltid färskt vatten tillgängligt ifall skäggisen vaknar och behöver dricka. Det är inte alls säkert att den dvalar non-stop i flera månader, ibland kan dom vakna och sitta uppe en stund. till och med vilja äta några salladsblad. Om det händer kan du tända upp så den kan värma sej på solplatsen. Så släcker du  ned igen när den återgår till dvalan. Stör inte skäggisen under dvalan.  



2048
773
psyjoh:
Temla skrev:
Om den grävt ned sig och verkligen börjat dvala (sova utan att vakna flera dagar i sträck) kan du släcka ned helt i terrariet. Se bara till att det inte blir för kallt. När de dvalar kan man ha natttemperatur, dvs vanlig lägenhetstemp runt 22-23 grader. Ha alltid färskt vatten tillgängligt ifall skäggisen vaknar och behöver dricka. Det är inte alls säkert att den dvalar non-stop i flera månader, ibland kan dom vakna och sitta uppe en stund. till och med vilja äta några salladsblad. Om det händer kan du tända upp så den kan värma sej på solplatsen. Så släcker du  ned igen när den återgår till dvalan. Stör inte skäggisen under dvalan.  



Tycker man ska fortfarande simulera dagsljus och inte släcka ner helt. Du skriver själv att de kanske går upp en runda ibland. Då får man ju passa terrariet hela tiden och tända när man ser dem gå upp. 
Tycker de kan köra på som vanligt och till nästa år börja dra ner ljustimmar och temp tidigare. 

133
30
Avipt:
Ja nu är man ju en erfarenhet rikare, jag visste faktiskte inte att australien blev såpass kallt att djuren passa på att dvala under vår vintertid, inte direkt som våra Emuer som fortfarande tror att dom bor där nere och lägger ägg i Januari :P Men som du sa den gick faktiskt upp en liten stund tog lite värme från lampan och la sig igen, så den sover inte 100% verkar de som
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild