Vivarium till Ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

182
87
Mrjansson92:
Hej!

Planerar att göra om våra största ögonfransgeckos terrarium till ett vivarium med levande växter, det kommer bli mitt första vivariumbygge så vet inte hur bra resultatet kommer bli =P

Terrariumet i fråga är ett helglas med svart alu-ram med måtten 60x40x60 (LxBxH)

Just nu bor det bara en ensam 2 årig hona i det men hon kommer få sällskap av en hane som tillfälligt fått flytta till ett eget terrarium tills honan blivit tillräckligt stor för att klara av en eventuell parning =)

Detta är som sagt mitt första vivariumbygge men jag har kollat mycket på youtube och olika forumstrådar och sånt med byggen så helt okunnig är jag inte men självklart finns det några frågor =) här kommer frågorna jag kommer på just nu...


1: har sett flera olika sätt att göra ett dräneringslager vilket jag förstått att man bör ha, vad är det bästa, enklaste och inte dyraste sättet att göra det lagret? jag har sett vissa som kapat till små rörbitar som distanser som dom sen lagt ett slags plastgaller på, jag har även sett vanliga lecakulor vilket jag tycker känns enkelt, billigt och bra =) vad tycker ni som gjort egna byggen, kom gärna med för och nackdelar med båda =)

2: hörde att man behöver ha någon typ av cirkulation i dräneringslagret och även en luftslang från det och ut så att säga, stämmer detta eller är det bara något man kan ha om man vill? =)

3: vad är ett lämpligt bottenmaterial? alltså först kommer ju dräneringslagret, sen plantation soil som man planterar växterna i och sen något ovanpå det, funkar det med coco husk eller är det bättre med typ reptil bark? har även för mig att jag såg någonstans att man gärna kan blanda i lite bark/coco husk i plantation soilen, stämmer detta eller kvittar det? =)

4: Belysning, hur viktig är den, och då menar jag typ kelvin, UVA, UVB och sånt, vad MÅSTE jag ha, vad är en fördel och vad spelar ingen roll? =) har ett vanligt lysrör i nu, tror det stod att det va 15W men såg inget om kelvin, UVA, UVB så ingen aning vad det är =/

5: tips på bra, lättskötta, tåliga men ändå fina växter? =) eftersom det är mitt första bygge vill jag ha någon som ser bra ut men inte är svårt att hålla levande =) har enbart tänkt att plantera växter på marken, dock tror jag att jag ska köpa typ korkbark och göra olika nivåer med så någon typ av häng/klätterväxt, några växter med breda vina blad för fransarna att sitta på och gärna något med lite färg =)


Tror det va allt jag undrade över nu, när ni svarar på en fråga får ni gärna skriva siffran framför så jag vet vilken fråga det gäller =)
Har ni tips/råd på andra saker som är bra/viktiga att tänka på så säg bara till =)

Tack på förhand, Mvh Mattias =)

182
87
Mrjansson92:
Kom redan på en sak jag glömde så skriver det som fråga 6 =)

6: just nu har jag ett tak av plexi, utan ventilation, enda ventilationen är på högra sida (se bilden nedan) och även lite bredvid glasluckorna i framkant då dom inte kommer tätt emot sidorna =) vet att man egentligen ska ha mer men är det ett måste för växternas skull, tänkte om jag borde borra en del hål i taket som ventilation, typ i vänstra kanten eller så? =)

Här är en bild på hur terrariet ser ut i nuläget =) kan även säga att bakgrunden som sitter i på bilden (en exo terra) är den jag ska ha då den är precis nyköpt och jag inte känner att jag vill dra ur allt och tex göra en i fogskumm =) just därför kommer nog en del av plastväxterna få stanna och sitta på sidorna så det inte blir helt tomt där =)

2966
1645
Hoggaforfan:
1: Leca-kulor eller singel funkar och är det billigaste. Raster är lite dyra i Sverige så ingen lösning jag testat.

2: Stillastående vatten luktar inte gott och är bra grogund för bakterier. Men en pump kräver ju att det konstant står massa vatten där för fuktighetens skull, inte lite då och då. Räcker med ett rör så du kan tömma.
Kapa toppen på en PET-flaska och ha ner till bottnen, då behöver du bara skruva av korken när du vill tömma.

3: lecakulor, planteringsduk, jord räcker sen lite småpinnar och löv för utsmycknad. Ska väl likna ett regnskogsgolv så mycket löv.

4: Kelvin är färgtemperaturen, helst vill du ligga runt 6000-6500k vilket täcks upp av ett dagsljuslysrör alternativ en 4000k LED-list och en 6000k LED-list. 4000k har lite rött ljus som stimulerar växters höjd och blommning.
UV är det dagaktiva djur har till bla D-vitamin, finns ingen dokumenterad nytta vad jag vet om det till nattaktiva djur.
Ett måste till dagaktiva djur helt enkelt, valfritt till nattaktiva.

5: www.terrariedjur.se/?page=info&sub=plants

6: Nej inget behov för växternas del men jag hade gjort det för djurens skull. Fuktigheten kommer även att höjas därinne med levande växter så även för din skull annars blir det kondens.

7: Effekiva renhållningasarbetare är hoppstjärtar, gråsuggor och maskar ;-)

424
32
samthe0ne:


Hej! 

Och kul att du bygger ett vivarium till just fransisar, det har även jag gjort.
Kan ju bara lite kort berätta hur jag har gjort det: mitt vivariums höjd är 120 cm, för att de ska få ordentligt med plats att klättra omkring och jag skulle få plats med ordentliga växter.
När själva bygget var klart så gjorde jag så här med dräneringen: leca/plantations soil/ogödslad torv. Jag har ingen som helst avtappning i mitt bygge, vilket dock var något som jag funderade mycket på tills att jag kom till läget "testa och se"
Ljuset är något som jag först i efterhand har kommit på att jag behöver fixa till, Bromelian du ser i bild håller på att försvinna för mig så sakterliga för säkert 3:e gången nu. Det finns viss dokumentation om att skymningsdjur (som trots allt Ögonfransgeckos klassas som efter noggrannare studier) vill ha lite UV-ljus, men det avhjälper du lätt med en sk Natural líght lampa, finns att köpa på Herpers Choise (www.herperschoise.se)
Mina plantor är: 2 Garderobsblommor, 1 bromelia, 1 Benjaminfikus (trädet) och 1 Citronfikus. Planerar dock att köpa in lite växter till våren från Nya Kaledonien för att få en mer naturlig look i Vivariet.
Renhållingsarbetare är som Hoggarforfan säger hoppstjärtar, gråsuggor och maskar, vilket du enklast köper på en mässa.
Lycka till och lägg gärna upp bild på hur det blir sen!
 


182
87
Mrjansson92:
Tack för väldigt bra svar! =) och tack för listan med växter, precis vad jag letade efter =)

Några följd frågor då, siffran är för vilken fråga det gäller =)

2: Hoggaforfan, när du säger att jag kan ha toppen från en PET flaska för att kunna "tömma" hur menar då då? alltså vad menar du med tömma? =) fattar det som att jag kapar en flaska där den börjar smalna av mot toppen och gräver ned den i jorden med bara korken som sticker upp, men förstår inte vad det är jag ska tömma =P är det vatten eller lukt eller blir det att jag öppnar den och då dunstar vattnet i botten bort genom flasktoppen eller ah, du får gärna förklara mer exakt hur du menar, om jag inte va rätt ute med min tolkning =)

4: med vanligt lagljuslysrör så är det helt vanliga lysrör som man har vanligtvis i hemmet, typ vid diskbänken, i badrummet och sånt eller? =)

6: okej, skulle ni rekommendera att göra några rader med hål i ena kanten eller massa utspritt över hela taket? =)

7: är det ett måste att ha sånt? och om det är det, finns det risk för några av dom att ta sig ur terrariet om det inte är helt tätt vid tex glasluckorna? vill inte ha småkryp löst i lägenheten =P vilken av dom insekter ni skrev är bäst med just rengörning och minst chans för rymning =P

Tack på förhand, Mvh Mattias

2966
1645
Hoggaforfan:
2: Om det blir för mycket vatten i dräneringslagret kan det behöva tömmas ur vattnet så det inte blir en stillastående pöl. Det kanske aldrig behövs men inte fel att möjligheten finns. Du skruvar av korken, i med en slang och suger lite en sköter tynglagen resten.
Men jo låter som du förstår hur flaskan ska vara i alla fall :-)

4: Nja, de ser ju likadana ut men ljusspektrumet är ett annat. De heter helt enkelt dagsljuslysrör eller dagsljuslampor.

6: rader med hål längs motsatta sida (så vänster). Kanske räcker du kapar plexiglasskivan något så det blir en liten springa där. Börja med ganska lite så kan du utöka vid behov.

7: Alla de insekterna behöver det fuktigt och vill ha det mörkt så de håller sig i jorden. Hoppstjärtar finns lite överallt så det kan du få i blommorna oavsett om du har dem i terrarium eller inte. Teoretiskt kan de väl rymma men i praktiken skulle det förvåna mig om det händer.
Men jo de är nästan ett måste för att ta hand om matrester och avföring. Man städar ju inte ett vivarium direkt. Geckona kommer ju att hålla ner nivån med. Alla som kommer upp på ytan blir nog uppätna :-P
De luckrar även upp jorden lite så växterna trivs bättre.

1159
625
Temla:
Jag skulle vilja rekommendera mycket grenar och lianer att klättra på. En del gillar även att sitta på botten och kika så några fina större stenar för det ändamålet är bra. 

182
87
Mrjansson92:
2: jaha, då förstår jag precis =) som när man byter vatten i ett akvarium =) jo det är ju bättre att ha möjligheten än att det händer och det börjar stinka och så får man dra ur allt eller så, så helt klart värt det, är bara att gömma korken bakom en växt så den inte syns och kanske inte ha en knallröd kort eller så ;)

4: okej, kanske bäst att kolla på ett nytt rör då som jag vet säkert är rätt =) ingen aning vad gammalt det som sitter i är heller så kanske sjunger på sista versen ändå =) får kolla på mässan i Solna =)

6: okej =) va faktiskt iväg idag och kapade ner takskivan lite så den passade bättre och borrade då en rad med hål längs ena kanten men kommer nog borra nån rad till =) men som du sa, kan börja så sen göra fler allr eftersom om det behövs =)

7: okej, är kanske värt att köpa hoppstjärtar då =) hur mycket kan jag behöva ha i? just nu har jag ju bara 1 gecko i det men har ingen stans att göra av den utan den måste in tillbaka så fort "bygget" är klart så tänkte så hon inte käkar upp alla hoppstjärtar innan dom gräver ner sig =P eller kan jag typ gräva ner dom eller nått så hon inte kommer åt dom? =)


Temia: det ska jag skaffapå mässan är det tänkt, blir som sagt några nivåer med korkbark och blir nog även en lian eller gren eler något mer som går typ diagonalt på 2 ställer eller nått, gillar sånna skrivade lianer som typ Hepers choise säljer, sånna riktiga och inte konst =) kan även bli bra för typ en klätterväxt att slingra sig runt =)

182
87
Mrjansson92:
Någon som vet om lysrör görs i standardstorlekar? =) mätte det som sitter i min armatur nu när det satt på plats och det var då ca 43,5cm men då räknade jag inte med stiften på sidorna, är det ett 45cm jag ska köpa då? =)

2966
1645
Hoggaforfan:
Bara häll in en odling, lite hinner hon ta om de inte är för små för henne men inte alla.
Ta gråsuggor med så har du bra städtrupp och de tar lite olika storlekar på smutsen. Finns att köpa på mässor.
Det går att plocka ute med men då får du låta dem avla 1-2 generationer innan du planterar in dem pga miljögifter

Ja de görs i standardstorlekar så 45cm borde du ha men jag vet inte vilken W det blit i huvudet. Olika W har olika längd.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild