Panterkameleontens ägg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
0
feffe:
Jag har två pantrar en äldre hane och en yngre hona. Så småningom är tanken att para ihop dem när honan uppnåt tillräcklig ålder. Hon är idag 9 månader och bör vara könsmogen. Honor lägger ägg även om de inte är befruktade, så min fråga lyder:

Hur ser jag tecken på att det är dags för honan att lägga ägg (då hon inte är gravid)? Förekommer skiftningar i färgen, jag har hört att man ska håll utkik efter om hon bökar i jorden osv. men kan ju inte bevaka dygnet runt.. Jag frågar eftersom om allt lyckas med framtida parning så vill jag kunna upptäcka i tid när honan lägger ägg för att plocka ut dem till kläckningsanläggning.

Min andra fråga rör hur till vida man hanterar befruktade ägg? Går det att gräva upp dem och hanskas med dem eller bör man flytta en större del jord med äggen i som ett preparat?

Om det redan skrivits om detta i forumet får ni gärna hänvisa mig dit (är ny här), annars vore jag jättetacksm för svar på mina funderingar.

Hoppas ni har info att dela :)

1159
625
Temla:
Hon kommer vara rastlös, krafsa på rutorna, vanka av och an, gå uppåt och nedåt i terrariet, kanske till och med vilja komma ut när du sticker in handen, mot slutet kommer hon gå ned på botten ibland. Detta beteende (hon letar efter en äggläggningsplats) kan pågå flera dagar - ibland veckor - innan äggläggningen så du kommer märka när det är dags.

När själva äggläggningen sker är omöjligt att säga så så snart du ser det här beteendet bör du ställa in en stor äggläggningslåda i terrariet med djup sand/jord som håller att gräva en stor tunnel eller grop i. Häng gärna för något på terrariet så honan är skyddad från insyn. Om hon blir störd under äggläggning kan det orsaka äggbindning som är allvarligt och i värsta fall kan leda till döden och det kan bli höga veterinärkostnader. Så hon får absolut inte bli störd eller känna sig iakttagen när hon väl börjar lägga äggen.

Hur du vet om äggen är lagda? Hm... bra fråga. Kanske ser du spår i jorden i äggläggningslådan? Honan ser smalare ut? Du kan ju alltid kolla i äggläggningslådan om där finns några ägg också. Räkna med att få gräva ett tag för de brukar ligga rätt djupt. 

13
0
feffe:
Tack för svar :) I botten av terrariet har jag ett ca 4cm djup jordlager. Men det kanske inte räcker då? Finns det någon rekomendation hur djupt jordlager man bör ha för äggläggning eller måtten på en äggläggningslåda? Jag antar att jorden bör vara fuktig eller?

160
91
turboadde:
Man brukar prata om att djupet ska vara minst ödlans längd utan svans. 20-25cm är nog ett bra riktvärde.

1159
625
Temla:
"Jag antar att jorden bör vara fuktig eller?"

Ja, den ska vara lite fuktig men inte blöt. 

13
0
feffe:
håller på att bygga om i terrariet nu, tänkte sätta in en box med jord på 20cm. Finns det några riktlinjer för själva storleken på en sådan, alltså längd och bredd?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild