Temperatur för kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

309
38
reptilicus_:
* Vilken temp är bäst för kackerlackor?
* Kan man använda en tillräckligt varm lampa i ena hörnet av lådan?
* Måste den vara på hela dygnet eller kan man låta värmen gå ner lite på natten?

2966
1645
Hoggaforfan:
Enklast och troligtvis mest uppskattat är värmekabel eller värmematta om du ens behöver extra värme. Beror på storlek på odlingen och så och art. Runt 30-35C är lagom om jag minns rätt.

488
203
David:
Jag har en dimmad vämematta under en del av plastlådan.

2048
773
psyjoh:
Nu när värmen är igång så får jag bra produktion om lådorna står bredvid elementet. På sommaren har jag kabel. Ska du inte få igång en ordentlig odling behövs ingen extra värme. 

309
38
reptilicus_:
Jag har tänkt ha dem i en gardrovb där värmen brukar hålla sig på ca 20 grader dygner runt, men jag ska också använda en lampa som ökar tempen i ena sidan på lådan till 30 g. Men måste det hålla 30 dygnet runt för att det ska bli någon odling?

1159
625
Temla:
Tror inte kackerlackor uppskattar en lampa, det gillar ju mörker... eller? Undrar om dom har lust att föröka sej i ljuset. Bara en tanke... vet inte säkert hur det skulle fungera. 

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Använd keramisk värme, värmeslinga eller värmematta. Kackerlackorna kommer inte uppskatta ljuset från din värmelampa :) Ett tips!

85
88
AniMaL:
Det beror helt och hållet på vilken art av kackerlacka du menar? Det är ganska olika men 25 grader minst brukar va genomsnittligt för de allra flesta arter för en bra produktion. 25-28 grader är optimalt . Inte mer än 28-29 grader dock, då blir de sega och förökar sig inte alls i samma skala . Samma sak med för kallt . Så mellan 25-28 grader är det bästa för optimal förökning beroende på vilken art du menar . Ljus ska du absolut undvika, kackerlackor skyr ljus värre än spindlar och går nästan alltid bara fram och äter, parar sig mm när det är mörkt . 
Kackerlackor hålls bäst i ett mörkt rum / ställe och ska du ha värme matta så se till att temperaturen där värmemattan ligger inte överstiger 30 grader, då kan äggkapslarna dö ifall det inte är levande födande kackerlackor .

Men som sagt, skriv gärna vilken art det är du tänker på så blir det betydligt lättare att ge råd :) 

Det allra bästa är att ha kackerlackorna i ett uppvärmt rum om man har möjlighet till det kanske i och med andra djur man har . Annars är alternativen att tillföra värme med kabel eller matta .

309
38
reptilicus_:
Hade tänkt försöka starta en odling med B.dubia

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Gissar att du redan läst på en massa då, svårt att misslyckas nästan :) Finns ju ett kanonblad här på sidan. Alltförmånga missar skötselråden, synd. Nu menar jag inte trådskaparen personligen. 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=b_dubia

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild