Vilken ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Krille:
Hej alla reptilvänner. Jag är mitt uppe i en flytt atm och jag hade tänkt mig inreda mitt nya rum med en ny ödla, men jag har ingen aning om vilken jag ska skaffa och tänkte be om er hjälp. Jag har haft tre skäggagamer sedan tidigare och tänker att det är dags att gå på lite mer avancerade ödlor, inte för mycket, men lagom. Jag vill gärna att de ska vara mellan 20-50 cm långa gärna dagaktiva. Har funderat på att skaffa mig en jemenkameleont ,men har läst att den är relativt svår att ta hand om. Jag har även tänkt på att skaffa en halsbandsleguan. Vilken av dem tycker ni är lämpligast? Kom gärna med fler förslag om ni kan och vill. Tack på förhand.
MVH. Krille :)

347
220
Newton:

Krille skrev:
Hej alla reptilvänner. Jag är mitt uppe i en flytt atm och jag hade tänkt mig inreda mitt nya rum med en ny ödla, men jag har ingen aning om vilken jag ska skaffa och tänkte be om er hjälp. Jag har haft tre skäggagamer sedan tidigare och tänker att det är dags att gå på lite mer avancerade ödlor, inte för mycket, men lagom. Jag vill gärna att de ska vara mellan 20-50 cm långa gärna dagaktiva. Har funderat på att skaffa mig en jemenkameleont ,men har läst att den är relativt svår att ta hand om. Jag har även tänkt på att skaffa en halsbandsleguan. Vilken av dem tycker ni är lämpligast? Kom gärna med fler förslag om ni kan och vill. Tack på förhand.
MVH. Krille :)


 

Jemen är den lättaste av kameleonter.
Vill du ha en kameleont med lite roligare färger så är pantern ett bra val - Har en av varje.

Kameleont var min första reptil och sedan skaffade jag mig skäggis och leopardgeckos..
Jag tycker de är himla roliga att ha. Det enda "negativa" är väl att du behöver ha så stort terrarium, men finns det plats så är det ju inga problem. Pantern blir lite större än jemen men är som sagt en roligare ödla att titta på. (Även fast jemengrabbarna är sjukt snygga de också)

Läs på om båda och fråga ägare om arterna och se om det är något som kan passa.
Men svåra tycker jag absolut inte att de är :)


2
0
Krille:
när det gäller kameleonter kan man inte spruta runt om i terrariet om man inte har tillgång till dropp system? :)

504
396
Crippa:
Vart hittar alla faktan om att en panterkameleont ca (45cm) skulle vara större än en jemenkameleont ca (60cm)? Är ju tvärtom om man kollar runt på faktasidor!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild