Fixa trasigt glasterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
6
noninen:
Jag har varit en riktig klant och haft sönder ett glas terrarie. På ena sidan är det endast en mindre spricka och går nog silikona/limma.. Men andra sidan är det en spricka som går längs med hela kanten. Samt en stor 'flisa' som saknas på en runt 5 cm lång och 1 cm bred. Jag vågar knappt röra det o är livrädd hela glaset skall braka ihop. Någon som har erfarenhet av att laga sådant här? Är det kört att försöka silikona ihop det? Borde jag byta ut hela glaset eller vore det kanske billigare att använda något annat material? Sidorna är 60x70.
Väldigt ohändig skulle uppskatta all slags hjälp!


2966
1645
Hoggaforfan:

Jag hade silikonerat dit en andra glasskiva på insidan.
Det bästa vore en som täcker hela sprickan och behöver ju vara hål för ventilationen, behöver inte bli så dyrt att fixa av en glasmästare.


28
6
noninen:
Kan glasmästaren fixa ett hål för ventilationen eller behöver man betala extra för det kanske? Alt försöka göra det själv

Tack förresten! :)

2966
1645
Hoggaforfan:

Glasmästaren kan fixa det och kan du inte skära glas så ge dig inte in på det :-P
Kostar väl några kronor men såna lagningar håller om man gör det ordentligt

Lugnt, alltid kul att kunna hjälpa


1275
1724
Falk:

Själv hade jag inte bytt ut någon glasskiva utan isåfall smetat silikon utanpå sprickan, kanske inte så snyggt men det brukar hålla.

Eller så hade jag limmat en glasskiva utanpå sprickan.


342
183
DannyF:
som andra har sagt så är det billigt och lätt att laga med en glasskiva som täcker pela sprickan på insidan.
jag hade köpt tex 45x45mm bräder på bauhaus sågat och ställt ett par st på insidan av terrariet och tagit bort hela den trasiga rutan med rakblad och siliconat dit en ny. kan inte vara jättedyrt med en hel glasskiva istället för en tredjedel som du "tattarlagar" med.  dåda alternativen funkar lika bra bara beställa om du måste ha det snyggt eller inte :)

28
6
noninen:
Utseende mässigt spelar det inte mkt roll, den sidan kommer stå mot en vägg o kommer nog sätta någon växt där :p Hade velat byta hela men känner att jag nog inte borde ge mig in på det med känslan av att jag nog kommer ha sönder det ännu mer haha. Kändes lite lättare att trycka dit en till, är i jakt att hitta billigt glas så vem vet. Kanske tar en stor o försöker!
Just nu verkar det vara svårare att hitta någon som säljer glas för mindre än vad jag köpte terrariet för..

Vore det möjligt att sätta dit en träskiva istället?

Tack!

342
183
DannyF:
klart att det går med en träskiva men du bör hitta bra priser på glas. jag har mailat runt till 5-6 olika glasmästare och sagt vilka mått ja skulle ha och fick svar på allt ifrån 1200-650 och 650 är helt ok antar jag eftersom ja ska ha 2 st 77x50cm samt ett 150x35cm.

125
182
Redfoottortoise:
Varför göra det så komplicerat ? Om man nu ändå ska blanda in en glasmästare som ska borra hål och limma fast, varför då inte be honom skära bort det trasiga glaset och limma på ett helt nytt ?

Det blir aldrig bra att lappa och laga, det ser dessutom inte snyggt ut med gamla sprickor och har man otur så kommer man att bli av med fingertopparna när man putsar glaset en vacker dag...


28
6
noninen:
De svar jag fick (väntar visserligen på svar från vissa så förhoppningsvis finns det billigare) sade att en enda 60x70 skiva skulle kosta runt 800 o sedan 700 extra för dem att komma o sätta fast det. Vilket jag tyckte lät helt absurt för en relativt liten skiva.. terrariet på 110x70x60 kostade heller inte mer än 1000 kr. Då vore det billigare att slänga detta på tippen o köpa ett nytt. Börjar undra vad de är för bovar jag fick svar ifrån

Och ja det ultimata hade väl varit att få det helt fixat helt. Om inte annat funderade jag på hur stabilt det blir om det skulle behöva flyttas igen? 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild