Amatör ska bygga terrarium!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

133
30
Avipt:
Denna fråga har säkert ställts tusen gånger, men jag tänkte jag prövar så får vi se om jag blir någe klokare.
Hade tänkt bygga terrarie för stäpp djur, tanken är taggsvansvaran eller eventuellt skäggis.
Det jag undrar är, vad för material bör användas? Är det plywood, behöver man fuktskydda när det gäller stäpp?

Sedan ventilation räcker det med att borra hål längst kortsidorna?
Om man inte använder skjutglas finns det andra alternativ?

Jag har som sagt aldrig byggt ett terrarie, finns säkert massa saker jag glömt här men, man vill ju att det ska bli så bra som möjligt för en liten peng förhoppningsvis.

173
59
mrvikke:
finns en bra ritning här på sidan, du får en bra bild hur själva konstruktionen kan se ut. www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium
fuktskydda skulle jag inte tro att du behöver, dom lever i vädligt torr miljö. Du kan ju bygga upp en bakgrund men fogskum och frigolit, skydder trät lite iaf.


2966
1645
Hoggaforfan:
Du kan klä in/måla etc själva bottendelen för säkerhets skull men bör ju inte vara några problem. Mest som gardering om du spiller eller råkar vattna för mycket.

Jupp, det räcker. Hur stora hålen ska vara har vår kära Peter54 delat med sig av sina experiment:
"Räkna ihop ytan av alla fyra väggar, ta inte med tak eller botten, multiplicera med 0,2 till 0,4 beroende på om du vill ha fuktikt eller torrare. Rummets temperatur och övrigt klimat spelar in, så numera brukar jag rekommendera att åtminstone en av ventöppningarna är justerbar."

Ena sidan på mitten ungefär och andra sidan strax under taket.


Glasdörrar, skjutdörrar, giljotindörrar (skjutglas fast uppifrån), luckor. Finns väl det mesta, är lite vad du föredrar och vilken fantasi du har. Försök tänka på ergonomi och bekvämlighet. Skjutglas är vanligast för att det är enkelt, billigt och effektivt.

Finns en del trådar om första bygge och där står säkert massor du har nytta av :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild