Leopardgecko spyr upp maten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

278
47
Boboo:

hej min ena Leo spyr upp maten var och varannan vecka.

igår gav jag dubia kackerlackor.

är lite orolig då Leo spydde upp Sofobas larv för ca 2 veckor sedan.

denna tråd finns med i forumet också då jag beskriver terrarie stlk värme vatten förhållanden etc.

ngn som haft samma problem?
tack för alla svar
b

2048
773
psyjoh:
Du kanske kan skicka in ett avföringsprov för att etusluta parasiter?
Vet inte om de reagerar med att spy av det, men vet aldrig. 

104
29
Amandarinen:
Har du kollat så att värmen i terrariet är rätt? Oftast när dem spyr brukar de bero på att värmen inte är rätt då den inte kan smälta maten och istället spyr upp den. 

104
29
Amandarinen:
Såg nu att du hade skrivit i en annan tråd om att du beskrev värme etc. ska kolla upp den så återkommer jag.

104
29
Amandarinen:

Så, nu har jag läst ditt andra inlägg i det andra forumet, det finns vissa saker jag reagerade på, men de behöver inte betyda att det är orsaken till att din leopardgecko spyr upp maten. Det behöver heller inte vara en specifik sak som gör att den spyr upp maten utan det kan vara små och många saker som gör att den spyr. 

Jag har fyra punkter jag anser att du ska testa att ändra på. (se absolut inte detta som att jag säger att du gjort fel osv, utan det är konstruktiv kritik, något du kan förbättra) 

1.Du sa att värmen ligger mellan 25-35 grader, jag personligen skulle aldrig överstiga 32 på den varma sidan. Så prova att få ner värmen till max 32 grader på varma sidan. 

2.Du skrev också att den hade spytt upp zophobas, vilket är rätt vanligt att en del ödlor gör (främst juveniler), detta gäller då både zophobas och mjölmask då deras skal innehåller ett ämne som är svårsmällt för leopardgeckos. 

3. Du skrev att det fanns en varm grotta och vad jag kunde tyda en fuktlåda, prova att sätta in fler gömställen, du ska ha minst två gömställen per ödla (dvs, en på varma och en på kalla). Så prova att stoppa in fler gömställen så att ödlan inte känner sig stressad över att den måste dela grotta med två andra leopardgeckos, de behöver som sagt ett ställe att kunna lägga sig ifred på.

4. Är det en hane och två honor du har i samma terrarie kan det vara så att hanen är påfrestande för honan och det kan vara en faktor till att h*n spyr upp maten då en hane i parningsperioden inte ger sig och detta är väldigt påfrestande för honorna. Det du isåfall kan göra är att sära på dem och låta hanen gå ensam i ett eget terrarie så honorna får återhämta sig. 

Oavsett vilket kön det är på ödlorna så förekommer mobbning också, så finns det en som inte går ihop med de andra så är det bäst att sära på dem. 

Lycka till och hoppas att något av detta hjälpte dig. :)

 


278
47
Boboo:
Tack för alla bra svaren.
mvh 
b

ps ingen del är 35grader bara en punkt som är ca 10cm i diametern ( från ena sidan till den andra)

kolla direkt om jag kan ändra ngt..
tack igen 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild