Vad har ni för belysning till mossa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

342
183
DannyF:

sitter och kollar på dusks lampor och vet inte villken jag bör ha till mitt bygge, planen är att anlägga en vägg med mossmixen ifrån dusk + en massa andra växter. och som jag fattat det så behöver mossan 8000 lux/lumen.

funderar på ifall megalumen är det ända och billigaste alternativet.
dusk.se/belysning.htm
vad använder ni för belysning? kan ju va intressant vad ni har prövat och hur det gått oavsett lyckat resultat eller inte så dela gärna med er :) 


2966
1645
Hoggaforfan:
Har en del som tagit sig, det viktigaste är att hålla fuktigheten. Terrariet har bara varit igång sen i september.
Jag kör ett 4000k och ett 6000k SMD Double line LED-list från terrajova.eu

Har även en större växt som tagit sig bra som jag inte planterat in.


342
183
DannyF:
jo fuktigheten har ja rätt bra koll på, tänkte bygga ett eget bevattningssystem till epiweb väggen. 
och att det ska vara 6000k vet jag också men det är lux/lumen som ja är nyfiken på. dom säger ju att ju mer lux/lumen ju fortare växer mossan och att 5000 ett absolut minimun men hälst 8000.


2966
1645
Hoggaforfan:
Heh blir strax över 1800 lumen om jag räknar rätt.

379
399
Mr_B:
Man kan säkert hålla mossa vid liv under 5000 lumen med. Fast ju högre lumen dessto bättre om vi ska snacka tillväxt. Jag har bara 1 lysrör (18W) på min mossa o den lever, fast tillväxten är obefintlig där emot. 

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Jag avvänder en led från dx.com som tycks funkar bra.
18w  1700~1800lm  6000~6500K 
kosta runt 150:- skr har jag för mig

Mossan har börjat komma 

Här en bromelia som växt på fint 

31/12 -14


Samma bromelia 13/1 -15
 


342
183
DannyF:
westman hur långe har det tagit för din mossa att ta sig? och är det cement den växer på lr? ska göra lite bakgrund av cement så kan ju va kul o veta om det är värt att måla på mossmix där med :)

Medlem i DHF
1082
774
Westman:

Kommer inte ihåg exakt när jag hade på mossmixen.  Men skulle tro att de va någon gång i november.

Bakgrunden är gjord av fogskum och STO GM1 (ett betonglagningsbruk som man kan ha på rätt tunt lager av) 


342
183
DannyF:
okej men tå tar det ju sig iaf. vissa har ju väntat i flera månader utan att det händer något alls. men det kanske är deras belysning som inte varit tillräcklig då. 

mina planer är att måla bakgrunden med akrylfärg, men osäker ifall mossan tar sig då vi får se :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Tror snarare att det är derans bevattning som är fel. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild