Hur mycket ljus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
ambjorn:
Är gammal akvarist som nu tar steget in i terrarievärlden. Tänker införskaffa en jemenkameleont på Herpers choise så snart jag satt upp ett fungerande terrarium (60x45x45). Nu till mina frågor:

Att det behövs värmelampa + uv-ljus + dagsljus vet jag. Värmen regleras lätt med rätt avstånd till närmaste gren (naturligtvis kommer lampan att sitta utanför terrariet).

Men hur mycket ljus behövs? Lysrör eller lysrörslampor - och hur starka? (egentligen ska man väl räkna lux, men watt är ju enklare även om det egentligen bara anger energiförbrukningen)

* Lysrör (T5): är det lagom eller alldeles för mycket/lite med 1 st 14 w dagsljus + 1 st 14 w uv?

* Lysrörslampor verkar finnas i ungefär 15, 25 och 36 watt ... vad är bäst för mig om man tänker 1 uv och 1 dagsljus?

Några särskilda lampor som rekommenderas mer än andra?

2966
1645
Hoggaforfan:
HID är det stora nu. 1 sån och sen antingen LED-lister eller T5
LED: www.terrajova.eu
HID: www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/uv-lampor-mv/

Barkskog som äger skoldpaddsgrejer är forumets UV-expert. Så skicka ett PM så hjälper han dig.
Jag LED-lister till mina grodor och växterna trivs så det verkar fungera

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Finns mycket Led belysning på dx.com  som funkar bra

2
0
ambjorn:
Tack för info - fast min huvudfråga är ju hur mycket ljus (i watt eller lux) som behövs för ett kameleontterrarium 60x45x45 cm.

2966
1645
Hoggaforfan:
Ju mer desto bättre men vilken som av dessa lösningarna borde fungera utmärkt.
HID 35W (tror jag, dubbelkolla med barkskog) och 4000k och en 6000k LED 5.7W (40cm)
terrajova.eu/priser/PRISLISTE%20FOR%2024V%20LYSLISTER%20SMD%20Double%20line_N.pdf
HID+t5 14W blir också bra men lysröret kommer att sticker ut på sidorna.

Djuret behöver UV opch värme och det får den av HID-lampan, det andra är mer för växterna.

379
399
Mr_B:

När det kommer till Lux så är det svårt o ha för mycket i terrariet. Ska du ha levande växter med tillväxt bör du nog inte gå under 1600 Lux iaf. Ingen superkoll på Luxen ska tilläggas, men är vad jag hittat på nätet. 

För kameleontens skull är det bra UV som gäller så hoppa spirallampor, lysrör funkar men är inte optimalt när det kommer till UV. Skulle jag köra på kameleonter idag skulle jag satsat på Mega ray eller Solar raptor i UV-frågan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild