Fläckar på skalet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
ugrash:
Hej alla sköldpaddsägare.
Jag har fått överta en rödkindad sumpsköldpadda som jag haft sedan början av oktober. Den är pigg och äter ordentligt men har sedan jag fick den haft vita fläckar på skölden. Den ömsar även skinn på hals och framben. Håller den på att ömsa sköld eller har den fått skalröta, svamp eller något annat? Snälla hjälp!

Sköldpaddan bor i ett akvarium med UV-lampa, värmelampa och en rejäl landdel som den går upp på på kvällen. Den får grönsaker, sköldpaddspellets från djuraffär och ibland räkor med skal och fisk. Den har även tillgång till sepiaskal som den älskar att gnaga på.

Så har någon här nån idé om vad det är för fläckar och vad man ska göra åt dem? Om det är att den ömsar Sköld, hur länge pågår då ömsningen? 

Tacksam för svar, Pierre

593
551
Redfoot:
Ojdå! ingen hjälp här då.
Det är riktigt att vattensköldpaddor ömsar skalet, dock bör det vara hela eller stora bitar av varje platta. Är det bara några småbitar på något ställe kan det tyda på ex skalröta eller för lite kalk. 
Men det verkar ju som om den bli ordentligt omhändertagen :)
/R

3
1
ugrash:
Tror ej det är skalröta, det luktar inget. På Herpers Choise trodde man det var skalömsnng. Har även tankar på om det är "white Shell disease" . Den uppstår då sköldpaddan inte får tillräckligt med solljus eller att den är för lite uppe och torkar. Då byggs skalet upp under men det gamla skalet lossnar inte. Laget på laget bildas vilket blir som en vit hinna som blir svår att ömsa. Så nu låter jag honom sola ett par timmar varje dag under uvlampan och lite i taget börjar de vita spricka och lossna. Får se hur det går.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild