Hjälp med första orm!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

13
1
TheBlackMask:

Hejsan!

Skulle vilja ha lite tips på bra ormar att ha som första orm.

Den får gärna bli lite större men inte för stor. Jag vill inte ha någon liten putte orm.

Men kanske runt metern?

Då jag inte har någon tidigare erfarenhet av ormar alls vet jag inte vart man ska börja.. Och sen vill jag ju ha en orm jag kan plocka med lite. Kanske en Pufform? haha neevars. Men som sagt en ogiftig orm som inte är allt för aggresiv.

 

Tack för hjälpen! :)


366
156
Linus:

Du kan ju kolla upp exempelvis kungspyton, olika mjölksnokar, fläckpyton, majsorm, olika kungssnokar, rosenboa och olika sandboor :)


13
1
TheBlackMask:

Jag ska söka lite om dom där och se om något faller mig i smaken :)

PÅ tal om ormar så nu på morgonen hittade jag nog min dröm orm Piebald Python :D Fy satan så coolt!


366
156
Linus:

Det är ju kungspyton (Python regius), och de blir sällan större än ca 120 - 140 cm :)


83
6
Pytonjocke:

finns många fantastiskt fina morpher med kungspyton :) men priset är skilnaden som dom brukar säga i öb reklamen ^^ du kan hitta allt ifrån 300kr upp till flera tusen kronor när det gäller kungspyton :) jag har 3 st själv och älsar dom, sen ska man väll tänka på att dom är kända som en utav de mindre aggresiva ormar men trotts detta finns det alltid exemplar både bland kungspyton och majs ormar osv... som har hett temprament :)


1663
779
fluffis:

Till linkmeisters lista skulle jag vilja tillägga hussnok och trynsnok. Majsormar och kungspytonormar är vanligast att ha som husdjur och de finns vardera i mer än 300 färgvarianter (!). Det är bara att kolla runt i forum och på google och se vilken färg och kroppteckning du faller mest för. Ormar är ju till för att tittas på i första hand och egentligen inga ormar bör plockas med i onödan. Speciellt om man är nybörjare så vet jag av egen erfarenhet att det är svårt att låta bli. De är ju så himla goa och fina! I så fall rekommenderar jag att skaffa en vuxen orm som du vet fungerar med mat osv och vet hur dens humör är och vet hur den reagerar vid hantering. Får du även med ett bra terrarium som du kan använda så slipper ormen "flytta" och behöver inte bli stressad över ett nytt boende.


107
96
jimmyA:

jag förespråkar ju såklart för kungspyton men majsormar är heltklart en bättre "första orm" men samtidigt så tycker jag att man ska skaffa det man absolut vill ha,annars blir det bara ännu en vandrings pokal ute på blocket i slutändan.

 

det är precis som alla djur skaffa info först så är det absolut inga problem , ett av dom största problemen folk har utan att egentligen veta om det, så är att man håller KP alldeles för kallt.

där av allas problem med att dom inte "äter!!"   dom är trassliga men absolut ingen problem orm om man håller dom rätt.

sen att är det ju som allt annat ju ovanligare ju dyrare men tex , pied som du verkar ha fasnat för är inte så blodigt dyra längre.

brukar se dom lite då och då för ca 5.500 ,hanar då så klart :)

 

det jag har märkt när det gäller aggressiviteten på kp är ju mörkare ju "aggresivare" :)  så ju vitare orm desto lugnare ... men det finns fördelar med "aggresivare" ormar ,   oftast mycket bättre ätare 

"det är ingen regel " bara nått många verkar uppleva


83
6
Pytonjocke:

hehe säg det till Het albino honan som hugger efter en var gång man gör något nära :P hehe men det stämmer man ska ha i baktanke med matvägran och klimat.


107
96
jimmyA:

nu räknar jag ju inte en het albino som en vit orm ;) men lite så är den heta albino honan jag har hemma oxå :D 


83
6
Pytonjocke:

hehe kanske inte .. kanske är så att het albino är heta i tepramentet också :P

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild