Tips till första bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

375
251
Doxster:
Hejsan!

Ska förbereda mig inför djurinköp i Hamm i Juni. Efter flera år utan reptiler är det nu dags att ge sig tillbaka in i hobbyn igen, äntligen!

Jag har bara byggt rack förr, vilket var ganska lätt. Men nu ska jag ge mig på ordentliga terrarien, och kan inte så mycket om det. Eller rättare sagt, jag ska rita upp det och leja bort bygget så att säga :)

Burkarna ska bebos av dvärgnät och olivpyton är tanken. Och måtten som jag har tänkt mig är:
Bredd: 180cm
Djup: 70cm
Höjd: 60cm

Det ska bli 4 stycken totalt. Min första fråga är, var bör jag sätta ventilationshålen och hur många bör jag ha? Jag vill helst inte ha på kortsidorna då jag vill ha möjligheten att ställa terrarierna bredvid varandra.

Tacksam för svar
Tack på förhand!

2966
1645
Hoggaforfan:
Du skulle kunna ha en bit trä på vardera sida av glaset och ha in ventiler där på mitten och sen utventiler i bakstycket 3-4cm under taket. Då behöver du en liten luftspalt bakom men räcker ju om du har list längs med golvet så kommer det en bit ut.
peter54 är annars ventilationsgurun här på forumet.
Hans formel är:
"Räkna ihop ytan av alla fyra väggar, ta inte med tak eller botten, multiplicera med 0,2 till 0,4 beroende på om du vill ha fuktigt eller torrare. Rummets temperatur och övrigt klimat spelar in, så numera brukar jag rekommendera att åtminstone en av ventöppningarna är justerbar."

375
251
Doxster:
Ja det låter som en vettig lösning, luftspalt bakom är ju inga problem.

Hoppas att peter54 dyker upp här så får vi höra ett expertutlåtande :)

Tar gärna emot tips på prisvärdajusterbara ventiler om någon har koll på såna på rak arm.

741
681
Binks:
På Biltema finns de ventilationer av lite olika om man tycker de är fina.
De finns runda vita på 100-120mm samt några avlånga i aluminium på 100x400mm.
Finns även mindre svarta runda på 40-70mm, men vet tyvärr inte vart folk köpt dem, men de brukar passa på sidorna i fronten eller över glaset.

Sett folk som hade aluminium-typen 2-3st i baksidan på lite längre burkar och de har funkat fint.

375
251
Doxster:
Kikade på dom på biltema, men dom är inte justerbara va? Såg inte ut så på bilderna.

Är nätet bak i plast? Tänkte på risken för att det skulle gå sönder om en ilsken orm ger sig på det.

2966
1645
Hoggaforfan:
Det går att ha nät och tejpa igen vid behov :-P


375
251
Doxster:
Hahaha, ja så klart! Men vill inte att det ska se ut som att skrotnisse har byggt ihop det :D

2966
1645
Hoggaforfan:
En plåtbit med ett håt i för en mutter så är det bara att skruva i hålplåten du har som ventilationsgaller? Det kan bli bra och snyggt. Gravera in en orm på täckplåten så blir det riktigt snyggt

741
681
Binks:
Nej inte justerbara men de går alltid att ordna med täckning på lite olika vis efter vad man själv tycker är snyggt.
Själv ska jag såga hål och helt enkelt beställa någon form av hålplåt eller något att sätta ventilation för större hål.

Iaf prova på ett terrarium för att se hur det blir.

375
251
Doxster:
Hmm, gick loss med tumstocken och får nog revidera ner storleken till något mindre för att få plats. 180cm var nog ganska mycket önsketänkande, kommer inte få plats.

150cmx60cmx60cm får det nog bli. Och växer djuren ur dom burkarna får det bli större vid ett senare tillfälle. Bör bli lite lättare med ventilationen när det blir lite mindre.

Värmelampor, någon som har några tips på dessa?

Termostater, det var länge sen jag höll på med dom. Vilka anses bäst nu för tiden? Gärna något som kan styra 2-4 värmekällor simultant.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild