Terrariebygge GTP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

235
155
Brokensynapse:
Inte första gången jag bygger terrarie men däremot första gången jag startar en tråd om det då jag tänkte att de kan va bra med synpunkter och tips.
Burken är tänkt att husera en 1.0 Grön Trädpyton av lokaliteten Sorong -10.

Materialet till själv burken är plywood för jag hade en skiva liggandes hemma (Vet att de blir mer arbete med att fuktsäkra).

Tänkt göra en enkel bakgrund till den för att förankra grenarna jag tänkt ha där i, och den har jag tänkt göra med fogskum och sen hälla över nåt annat t.ex. cement eller putsbruk (Tips mottages).


(Ritat i paint)

Som bilden visar så ska kortsidorna inte vara helt i trä utan tänkte göra halva i glas för att skapa ett annat djup i den, terrariet kommer stå vid en tom vägg så den här burken kommer vara de enda som står där.
Framsidan kommer jag använda mig av skjutglas så sidorutorna tänkte jag bara silikona fast.

Men en första fråga är vad ska jag använda för belysning? Jag brukar använda inbyggnadsspotar för dom andra byggena jag gjort men har inte byggt så här höga innan så frågan är hur värmen fördelas. Burken kommer stå i ett tempurerat rum som pendlar mellan 27-28C så grundvärmen e ju klar man tänkte just solspoten, kan man ha en light dome t.ex. utan att riskera att ormen ringlar upp på den under natten? Eller ska jag köra en utanpåliggande lösning?

235
155
Brokensynapse:

Så här har jag tänkt att regelverket ska se ut till burken, tänker att när skivorna är på plats så stabiliseras det upp.

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Skulle byggt det L120 D60 H 70-80 istället
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild