Nybygge terrariemöbel 240 cm X 208 cm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

159
55
Rille2005:
Håller på att bygga min första terrarium-möbel.
Det kommer bli en nedre våning med 3st skåp, 240cm brett terrarium i mitten och överst blir det 2st terrarium 120cm vardera.
Lägger u pp lite bilder här under projektets gång :-)
Kom gärna med tips o förslag :-)

Dag 1:







Dag 2








Dag 3








159
55
Rille2005:
Nu är min första fråga följande:
Begöver jag regla upp/sätta likadana stöttor på våning 2 o 3 som jag gjort på vån 1? Eller kommer sedan mdf skivorna som jag ska ha som väggar göra allt stabilt?
Vill ju att så få reglar som möjligt ska synas från insidan... Dvs det räcker med att de 7 som finns där nu syns ;-)
Vill ju inte heller bygga på med innerväggar pga vikt, kostnad och eftersom då minskas utrymmet på insidan.

Kan även lägga till att hela möbeln kommer stå på 8st hjul.


2966
1645
Hoggaforfan:
Mdf är inget bra material att bygga terrarium i, det är svårt att fuktskydda. Varit diskussionom det tidigare.

Du kommer att behöva stöttor i framkant i alla fall men sätt en trädbit istället för en regel så blir det snyggt och funktionellt samtidigt.

159
55
Rille2005:
Hoggaforfan skrev:
Mdf är inget bra material att bygga terrarium i, det är svårt att fuktskydda. Varit diskussionom det tidigare.

Du kommer att behöva stöttor i framkant i alla fall men sätt en trädbit istället för en regel så blir det snyggt och funktionellt samtidigt.


Varför är inte mdf bra? vad ska jag ha istället?
Enligt en snickare så är mdf betydligt mer fukttåligt än tex osb....
Mdf är även lättare att få snyggt på utsidan med målning o så :-)

159
55
Rille2005:
Hoggaforfan skrev:
Mdf är inget bra material att bygga terrarium i, det är svårt att fuktskydda. Varit diskussionom det tidigare.

Du kommer att behöva stöttor i framkant i alla fall men sätt en trädbit istället för en regel så blir det snyggt och funktionellt samtidigt.


Vad menar du med stöttor i framkant? Det är framsidan du ser på sista bilden :-) Där har jag en regel i mitten, samma sak tänkte jag på översta våningen :-) Det kan väl omöjligt behövas fler?

159
55
Rille2005:
Undrar även vad jag ska använda för att fuktspärra osb o mdf?

159
55
Rille2005:
Hade det inte funkat med två lager våtrumsspackel och två lager våtrumsfärg? :-)

2966
1645
Hoggaforfan:
Konstigt, mdf är ju känt för att vara fuktkänsligt men billigt. Sväller lätt och säckar ihop var i alla fall det som sas av folk som byggt med det. Mjo det är lättare att få nyggt ja men det ska ju hålla med ;-)
OSB och fuktspärra det eller formplywood (formplyfa) är det vanliga. 

Nej var såna stöttor jag tänkte, du kan göra det av trädgren/stam istället så slipper du en ful regel. Trodde först det var bara terrarie 1 som var på bilden. Kollade bara lite snabbt. 
Men annars behövs det inte fler reglar :-)

Epoxy lack, färg eller PVA-lim har jag använt.

Vad för djur och miljö ska vara där i?

159
55
Rille2005:
Hoggaforfan skrev:
Konstigt, mdf är ju känt för att vara fuktkänsligt men billigt. Sväller lätt och säckar ihop var i alla fall det som sas av folk som byggt med det. Mjo det är lättare att få nyggt ja men det ska ju hålla med ;-)
OSB och fuktspärra det eller formplywood (formplyfa) är det vanliga. 

Nej var såna stöttor jag tänkte, du kan göra det av trädgren/stam istället så slipper du en ful regel. Trodde först det var bara terrarie 1 som var på bilden. Kollade bara lite snabbt. 
Men annars behövs det inte fler reglar :-)

Epoxy lack, färg eller PVA-lim har jag använt.

Vad för djur och miljö ska vara där i?



Det ska vara skäggagamer och leopardgeckos :-)
Så att någon riktig fukt blir där ju aldrig om nu man inte råkar välta ut en skål vatten eller npgot :-) 

159
55
Rille2005:
Hoggaforfan skrev:
Konstigt, mdf är ju känt för att vara fuktkänsligt men billigt. Sväller lätt och säckar ihop var i alla fall det som sas av folk som byggt med det. Mjo det är lättare att få nyggt ja men det ska ju hålla med ;-)
OSB och fuktspärra det eller formplywood (formplyfa) är det vanliga. 

Nej var såna stöttor jag tänkte, du kan göra det av trädgren/stam istället så slipper du en ful regel. Trodde först det var bara terrarie 1 som var på bilden. Kollade bara lite snabbt. 
Men annars behövs det inte fler reglar :-)

Epoxy lack, färg eller PVA-lim har jag använt.

Vad för djur och miljö ska vara där i?


Men jag har faktiskt osb som golv i terrarium 1 . Så då får det bli det i terrarium 2 o 3 också ooch sedan mdf som vägg eftersom jag redan köpt det.....
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild