Fuktspärr till regnskogsterrarium i trä.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

342
183
DannyF:
ska skriva inköpslistan och göra lite ritningar i helgen, så måste höra om någon har koll på villken fuktspärr som funkar bra, terrariet ska även ha en andel vatten på 10-30cm djup (inte bestämmt mig än.

som jag fattar det så använder folk www.epotex.se/plast-i-bygget/vagg-och-tank/tankbelaggning-rorbelaggning-akvarier-och-terrarier/nm-akvarielack-fs-02380 när dom lackar bakgrunder bland annat.

folk använder ju något epoxy när dom bygger stora akvarium i plywood men hittar inte villket :(

vore ju guld om någon som har erfarenhet av detta kan länka vad ni använt :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Det finns flera vattenbaserade epoxy lacker som fungerar. Epolan V Epoxy är välanvänt av akvarister. Troligtvis är det ingen skillnad mellan den och Epotex (förutom priset).
Jag körde Nordsjös variant till mitt första undervattensbygge. Inget jag kommer att använda igen.
Numera kör jag PVA-lim på det mesta. 5 liter för ca 250:-. Jag gjorde en skål av det och hade vatten i det i en vecka utan problem. Jag hade visserligen inte vågat ha bara det i vattendelen men jag har faktiskt använt det till att täta lite.
Fungerar utmärkt att blanda med jord/lera och skapa lerbank av.

För vattendelen körde jag gummiduk, kostar ca20:- kvm. 

Färg fungerar med. Ska man köra på extrem så är det Drylok som gäller men det finns en del andra märken som säkert fungerar nästan lika bra. Drylok ska man kunna stå och spola med högtrycksslang på så det kan vara lite overkill.

Det verkar som det som är farligt är lösningsmedlena som används i lacker eller färg. Så vattenbaserat bör vara säkert, det är i alla fall så jag har förstått det.

En del har behandlat det som ett ett våtutrymme tex badrum.

Tänk bara på att inget du använder får innehålla antimögel (fungicider).

342
183
DannyF:
vad tror du om Epotex till hela jobbet? klarar det akvariedelen?
vill hälst slippa hållas med duk då ja inte använt det förut och vet inte hur man lägger den för att inte få fula skarvar.


2966
1645
Hoggaforfan:

Fula skarvar döljer du med bakgrund ;-)
Men det borde fungera med epoxy på hela jobbet eller Drylok 


342
183
DannyF:
blir nog epotex då det måste va lättare än matta :) ska ju även bygga en bakgrund av frigolit och cement, men har inte bestämmt om jag ska lacka den med eller inte

2966
1645
Hoggaforfan:
Cement är basiskt så är det i vattnet så får du lacka eller låta det vara i vatten några dygn med flera vattenbyten innan du släpper i fiskarna. Men över vatten föredrar jag olackat mest för att det blir en glansig yta av de flesta lacker.

342
183
DannyF:
jo jag vet, låta det torka/härda ett par veckor och sedan byta vatten en gång per dag under en period innan fiskarna flyttar in. är ju sugen på att plantera mossa i sprickorna på bakgrunden och antar att det blir svårare att få det att fästa om jag lackar det hela.
och då antar jag att målning av bakgrunden inte blir möjlig? menar en vattenbaserad färg kommer lossna och en oljebaserad släpper ut gifter när jag sprayar terrariet :S  kommer bli en tråkig bakgrund om jag inte målar mörkare i sprickor och håligheter.

2966
1645
Hoggaforfan:
Akrylfärg håller bra tycker jag. Svårt att säga om tiden då mitt bara är ett halvår men det ska hålla tidsmässigt, är mest om djuren förstör det i terrariesammanhang.
Att färgen är vattenbaserad betyder ju inte att den löser upp av vatten när den torkat. 

En nackdel med lack att det gör det svårt att få fäste för något över det. Men lackar du så kan du lacka ett lager till sen kasta sand på det innan det torkat så borde du få grepp med cement eller vad du vill ha.
Eller sandpappra lite på några fästpunkter om du vill silikonera dit frigolit.

Fördel att lacka innan bakgrund är att det är enklare att få det helt tätt men nackdelen är just att det blir svårt att få fäste.
Men sandpapper finns ju alltid ^^

Gör du i cement så finns det ju även pigment man kan blanda i även om jag personligen tycker det är svårt att få det bra.

342
183
DannyF:
jo det lättaste tro jag är att karva i frigoloten som man vill ha det sen lägga på cement/byggfix och sen måla över.
ska kolla lite på akrylfärg :) blir nog lack i den delen som ska ligga under vatten iaf.

2966
1645
Hoggaforfan:
Tror inte du behöver betong på frigoliten med den ormarten du vill ha. De sitter ju alltid i grenarna.
Lack under vatten syns  inte så där är blankheten inga problem :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild