Underlig svullnad - Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

102
42
BioHazard_89:

Min ena skäggagam hade en underlig svullnad i munen (överkäken nära näsborrarna) som ledde till att ena tandraden lossnade. Jag märkte det samtidigt som det hände eftersom han började blöda från munnen. Vetrenären såg aldrig att det var en fraktur och sade att han antagligen bara bitit snett. Jag skulle bara se till att hålla såret rent så skulle inget annat hända, försäkrade han mig. Det var först en tid senare som jag märkte att tandraden satt lös. Den har numera läkt och han har inga bestående men, men jag undrar nu om någon annan har haft något liknande som hänt?



Symtom:

Han var svullen och hade en mörkare rand på insidan (mot gomen) av tandranden.
Efter händelsen hade han ett nästan genomskinligt sekret i näsborrarna inne i munnen.

 

 


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Vad gavs ödlan för diagnos då? Låter som det skulle kunna vara röta av något slag, inte helt ovanligt bland reptiler.

www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=43


102
42
BioHazard_89:
Jonas_ skrev:
Vad gavs ödlan för diagnos då? Låter som det skulle kunna vara röta av något slag, inte helt ovanligt bland reptiler.

www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=43





Han fick ingen direkt diagnos. De sade att han bitit snett och att det var därför han blödde.

Som tur var så blev han bättre efter incidenten. Han är helt återställd och har inga symtomer eller men.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild