Är taggsvansvaraner "svåra" att hålla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

133
30
Avipt:
Jag tänkte jag skulle utöka svårighetsgraden lite och försöka införskaffa en liten större reptil (Har geckos för stunden). Helst en lugn och inte sprättig ödla. Så jag var inne på blåtungad skink.

Sen upptäckte jag taggsvansvaranen som tydligen inte blir överdrivet stor och vad jag läst blir tam med tiden (utifrån vad jag läst).

Hursomhelst, hur stor växer sig taggsvansvaranen i jämförelse med skinken exempelvis. Vad är era erfarenheter?

Är det ett jättehopp att gå från R. leachianus och liknande geckos till just denna typ av ödlor?

Tar jag mig vatten över huvudet så att säga :P

Medlem i SHF
274
341
Jubari:
Avipt skrev:
Jag tänkte jag skulle utöka svårighetsgraden lite och försöka införskaffa en liten större reptil(Har Geckos för stunden) Helst en lugn och inte sprättig ödla. Så jag va inne på Blå Tungad Skink.

Sen upptäckte jag Taggsvansvaranen som tydligen inte blir överdrivet stor och vad jag läst blir tam med tiden (Utifrån vad jag läst)

Hursomhelst hur stor sig taggsvansvaranen i jämförelse med skinken exempelvis. Vad är era erfarenheter?

Är det ett jättehopp att gå från R.Leachianus och liknande geckos till just denna typen av ödlor?

Tar jag mig vatten överhuvvet så att säga :P


Kul att du vill avancera och utvecklas! Personligen ser jag inte ackisar som svåra alls, att en reptil är större innebär nödvändigtvis inte att den är svårare. Generellt tycker jag att det är lättare att hålla större djur än mindre: exempelvis skäggisar, ackisar, övriga agamer, lite större varaner om man jämför med mindre kameleonter, mindre geckos. Av den enkla anledningen att nybörjare vill ofta hantera sina djur och lära känna dem på ett helt annat sätt än att just se på dem i terrariet. Hur dem känns, hur känns det att bli biten, hur känns en gecko jämfört med en ackis? Hur hanterar man olika arter på bästa sättet när man väl behöver hantera dem?

Många inom hobbyn är emot att hantera djur, men faktum kvarstår att de exempel jag nämnt ovan är bra saker att veta för att lära sig mer om reptiler. Sen gör man det med förstånd och förstår att de är reptiler man har att göra med, en reptil blir inte tam (Ordet tam är något som endast domesticerade djur är). Reptiler är fortfarande vilda och de går att göra de mer vana vid hantering, handtama som man ofta säger. Bra att kunna förstå skillnaden så de inte uppstår problem senare mellan erfarna hobbyister och nybörjare.

Mindre reptiler är av egen erfarenhet mer stresskänsliga, exempelvis ödlor ur släktet phelsuma pillar man inte med. Då har du en ödla med tappad svans och en ödla på rymmen förmodligen. Sen är det även hållning man oftast kollar på, då man utgår sällan från att man ska hantera sina djur, ökenterrarier är alltid betydligt mindre krävande än regnskog. Oavsett storleken på djur! Så gå på vad du gillar, läs på om den arten, ta inte en skink som du nämner för att den anses vara tvärlugn och för att du vill avancera. Då är risken stor att man ledsnar, ta en art som du finner intresse för istället. Nu verkar det som att du vill köra på skinken alternativt en ackis, jag älskar båda men jag är mer en varankille, så jag hade kört på ackisen!

234
49
costanza:
Jubari skrev:


Kul att du vill avancera och utvecklas! Personligen ser jag inte ackisar som svåra alls, att en reptil är större innebär nödvändigtvis inte att den är svårare. Generellt tycker jag att det är lättare att hålla större djur än mindre: exempelvis skäggisar, ackisar, övriga agamer, lite större varaner om man jämför med mindre kameleonter, mindre geckos. Av den enkla anledningen att nybörjare vill ofta hantera sina djur och lära känna dem på ett helt annat sätt än att just se på dem i terrariet. Hur dem känns, hur känns det att bli biten, hur känns en gecko jämfört med en ackis? Hur hanterar man olika arter på bästa sättet när man väl behöver hantera dem?

Många inom hobbyn är emot att hantera djur, men faktum kvarstår att de exempel jag nämnt ovan är bra saker att veta för att lära sig mer om reptiler. Sen gör man det med förstånd och förstår att de är reptiler man har att göra med, en reptil blir inte tam (Ordet tam är något som endast domesticerade djur är). Reptiler är fortfarande vilda och de går att göra de mer vana vid hantering, handtama som man ofta säger. Bra att kunna förstå skillnaden så de inte uppstår problem senare mellan erfarna hobbyister och nybörjare.

Mindre reptiler är av egen erfarenhet mer stresskänsliga, exempelvis ödlor ur släktet phelsuma pillar man inte med. Då har du en ödla med tappad svans och en ödla på rymmen förmodligen. Sen är det även hållning man oftast kollar på, då man utgår sällan från att man ska hantera sina djur, ökenterrarier är alltid betydligt mindre krävande än regnskog. Oavsett storleken på djur! Så gå på vad du gillar, läs på om den arten, ta inte en skink som du nämner för att den anses vara tvärlugn och för att du vill avancera. Då är risken stor att man ledsnar, ta en art som du finner intresse för istället. Nu verkar det som att du vill köra på skinken alternativt en ackis, jag älskar båda men jag är mer en varankille, så jag hade kört på ackisen!

Håller med fullständigt! Har endast några dagars erfarenhet av ackisar men de påminner om skäggagamer i skötseln, dvs viktigt med bra uvb/uva och värme. Det är en väldigt aktiv art som gräver och klättrar mycket. Ett välinrett och stort terrarium med bra ljus och värme är viktigt. Gärna mycket bottenmaterial så de kan gräva. Fodermässigt är det ju inga konstigheter, de flesta insekterna på marknaden verkar gå ner utan problem :)

133
30
Avipt:
Jubari skrev:


Kul att du vill avancera och utvecklas! Personligen ser jag inte ackisar som svåra alls, att en reptil är större innebär nödvändigtvis inte att den är svårare. Generellt tycker jag att det är lättare att hålla större djur än mindre: exempelvis skäggisar, ackisar, övriga agamer, lite större varaner om man jämför med mindre kameleonter, mindre geckos. Av den enkla anledningen att nybörjare vill ofta hantera sina djur och lära känna dem på ett helt annat sätt än att just se på dem i terrariet. Hur dem känns, hur känns det att bli biten, hur känns en gecko jämfört med en ackis? Hur hanterar man olika arter på bästa sättet när man väl behöver hantera dem?

Många inom hobbyn är emot att hantera djur, men faktum kvarstår att de exempel jag nämnt ovan är bra saker att veta för att lära sig mer om reptiler. Sen gör man det med förstånd och förstår att de är reptiler man har att göra med, en reptil blir inte tam (Ordet tam är något som endast domesticerade djur är). Reptiler är fortfarande vilda och de går att göra de mer vana vid hantering, handtama som man ofta säger. Bra att kunna förstå skillnaden så de inte uppstår problem senare mellan erfarna hobbyister och nybörjare.

Mindre reptiler är av egen erfarenhet mer stresskänsliga, exempelvis ödlor ur släktet phelsuma pillar man inte med. Då har du en ödla med tappad svans och en ödla på rymmen förmodligen. Sen är det även hållning man oftast kollar på, då man utgår sällan från att man ska hantera sina djur, ökenterrarier är alltid betydligt mindre krävande än regnskog. Oavsett storleken på djur! Så gå på vad du gillar, läs på om den arten, ta inte en skink som du nämner för att den anses vara tvärlugn och för att du vill avancera. Då är risken stor att man ledsnar, ta en art som du finner intresse för istället. Nu verkar det som att du vill köra på skinken alternativt en ackis, jag älskar båda men jag är mer en varankille, så jag hade kört på ackisen!


Fina ord:)
Som du säger när man säger ordet tam så i mitt huvud så tänker ja mer som accepterande. Hur mycket reptilerna accepterar oss innan dom springer iväg. Mina Crested Geckos exempelvis har jag aldrig "klappat" just för att dom känns känsliga däremot hållt i för att visa eller se på nära håll när dom exempelvis växer eller så. Och man behöver inte vara rädd att man tappar dom :P Möjligtvis ett spontant hopp:P

Men som du säger skinken va ja inne på först just för dess lugn (Nu utgår jag bara från vad jag läst) Men ska jag vara ärlig så faller utseendet inte riktigt mig i smaken mer än huvudet kanske. Just varanerna och andra mer ödle liknande är just det som fascinerar mig. Och det kändes just som att taggsvansvaran var en perfekt blandning av storlek skötsel och mentalitet som jag letar efter, nu när man vill uppgradera sig.

Nu är bara frågan hur tusan hittar man en ackis och hur många tusenlappar blir det.


504
396
Crippa:
Taggsvansvaranen är sprättig, lite mer fart på men samtidigt så blir det destu roligare att kolla på dom i terrariet.  De kan bli upp mot 70 cm som vuxna så ingen liten ödla heller! 

456
200
isdrake:

Taggsvansvaranen är extremt lättskött, lättare än skäggagam i mitt tycke. :) Mycket straightforward utan konstigheter.

Tycker det är den mest prisvärda ödlan med tanke på vad man får i aktivitet och estetik. Enda nackdelen är väl att dom verkar variera kraftigt i storlek så det kan vara svårt att planera terrarium. 


133
30
Avipt:
isdrake skrev:
Taggsvansvaranen är extremt lättskött, lättare än skäggagam i mitt tycke. :) Mycket straightforward utan konstigheter.

Tycker det är den mest prisvärda ödlan med tanke på vad man får i aktivitet och estetik. Enda nackdelen är väl att dom verkar variera kraftigt i storlek så det kan vara svårt att planera terrarium. 




Faktiskt! Har fått lite olika bud på storlekar, Lättare? Menar du att man slipper grönsaker och sådant, på vilket sett tycker du dom är lättare? :)

456
200
isdrake:

Avipt skrev:



Faktiskt! Har fått lite olika bud på storlekar, Lättare? Menar du att man slipper grönsaker och sådant, på vilket sett tycker du dom är lättare? :)


 

Precis man slipper krångla med grönsakerna. :)

Annars är ackisen och skäggisen väldigt lika, kräver ungefär samma miljö, båda älskar sol, båda behöver både klätter- och grävmöjligheter osv. Den enda egentliga skillnaden är väl att varanen behöver större eftersom den dels är mer aktiv och dels blir större (för det mesta).

Jag förstår egentligen inte varför skäggagamen är så populär när taggsvansvaranen är så trevlig. :)


133
30
Avipt:
isdrake skrev:


 

 

Precis man slipper krångla med grönsakerna. :)

Annars är ackisen och skäggisen väldigt lika, kräver ungefär samma miljö, båda älskar sol, båda behöver både klätter- och grävmöjligheter osv. Den enda egentliga skillnaden är väl att varanen behöver större eftersom den dels är mer aktiv och dels blir större (för det mesta).

Jag förstår egentligen inte varför skäggagamen är så populär när taggsvansvaranen är så trevlig. :)




Jag har hållt på och sökt efter ackis och det är inte lätt, så det skulle väll vara därför :P Fick tag på en uppfödare i Danmark men det är lite långt, sen en annan som hade va som verka som vuxna. Jag är sån som köper alla mina djur som småttingar. Älskar att se dom växa upp :)

488
203
David:
Jag tycker man ser taggsvansvaraner ganska ofta. Var inne på ormar och sånt i Ängelholm förra veckan och där fanns det flera stycken om jag inte har fel för mig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild