Resa med orm!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
MrTwister:
Hej! Jag undrar om man kan resa med en kungspyton i bilen. Jag åker bort på sommaren och på vintern för att hälsa på släktingar. Jag brukar vara borta en månad båda gångerna. Så jag undrar om jag kan ta med värmemattan och resa med ormen i en liten mindre plastlåda i bilen och ha en stående lite större plastlåda hos släktingarna. Har hört att kungspyton är lite jobbiga med maten så jag undrar blir det för stressigt för ormen? Vill ju inte att den ska sluta äta för att jag reser med den. Tacksam för svar :) Mvh Alex

7
1
MrTwister:
Måste tillägga att jag åker imellan Norrköping och Orust.

379
399
Mr_B:

Nja skulle nog inte rekommendera att resa på det viset. Går gör det säkert, fast som du är inne och snurrar på själv så är stressen nog rätt hög även om du skulle ha ett terrarium inrett på båda ställen.  

Bättre att skaffa någon som kan byta vatten till ormen de gånger du är borta länge. Eventuellt mata med om det är en väldigt ung orm vi pratar om. Vuxna djur klarar sig bra om man bara fixar nån som kan byta vattnet. 


Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Säger som Mr_B. Bättre att fråga någon som kan se efter ormen 1 gång i veckan eller så och mata behöver du inte oroa dig för om det är en orm som annars äter normalt, vintertid kan du låta din kungspyton vintervila/dvala, sänka ljustimmar och inte mata någonting, det finns flera olika metoder som fungerar bra :) Ormar kan ofta må bra av längre matuppehåll och variation av dygnsrytm/ljus. 

Har ingen kungspyton själv men dom fungerar i stort sett som övriga pytons :) med lite variation beroende på individ.


36
15
Ola88:
Får nog säga som dom andra i tråden, ormen kommer bara bli stressad av resandet. Det kan bli att ormen matvägrar för den saken skull, det bästa är att som dom säger, lämna den hemma och hitta någon som kan bytta vatten och (eventuellt) mata den om det behövs, som Jonas_ sa, dom klarar sig bra mer än 1 månad utan mat om den äter normalt annars.

7
1
MrTwister:
Tack då mycket för råden! Har fixat så att ormen ska kunna stanna hemma över vintern, men på sommaren så har jag ingen i nuläget som skulle kunna ta hand om ormen när jag är borta. Så tror ni att ormen klarar av att vara borta över sommaren bara? Mvh Alex!

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Du har fått flera svar av oss vad vi tycker redan ;) Det är ingen bra idé att ta med dig ormen över sommaren, bättre att den får ligga hemma i sitt terrarium (1 månad klarar den sig utan problem, även utan tillsyn, även om det inte är att föredra). 

Men klart det är inte omöjligt att ta med dig ormen men risken är ju att ormen kommer börja matstrula om det blir stress och nya miljöer samt temperaturvariationer. Känns bara onödigt att ta med orm om man ska vara borta någon vecka bara, det är min åsikt sen gör du precis vad du vill med din orm såklart :)

Vart bor du? Någon här på terrariedjur.se kanske kan ställa upp om du frågar snällt MrTwister, den bästa lösningen blir ändå om du lyckas lösa någon som kan byta vatten och titta till ormen och terrariet så allt funkar som det ska vid några tillfällen när du är bortrest.  


7
1
MrTwister:
Hej jag bor 10 min utanför Norrköping.

Men om jag nu reser med ormen riskerar den att dö i förtid om den blir stressad? eller matvägtar den och sedan så börjar den äta och så är allt som vanligt igen? och sedan så mår den bra?
 
Jag är ibland borta längre än en månad på sommaren det kan bli två upp till 7 veckor vissa sommar hos släktingarna. 

Vill ju att KPn ska må så bra som möjligt, men det verkar ju som att ormen klarar det?

508
304
Jonas77:
Du verkar helt inställd på att få ett etiskt godkännande att resa med ormen, det får du nog inte.

Vill du ormens bästa så lär du hitta någon som kan passa den. Sen kan man väl tycka att man måste få transportera djuret vid behov. Varför inte skaffa ett terrarium till som står någonstans hos släkten?

Detta är inte en svart eller vitt-fråga. Ormen överlever säkert, men det är ju inte någon bra djurhållning.

7
1
MrTwister:
Hej Jonas! Jag tänkte precis så, att jag bygger ett terrarium hos släktingarna också där jag hushåller min KP. Förstår att det inte är en svart eller vitt fråga men jag frågade bara då jag var lite osäker på hur jag skulle göra. Mvh Alex
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild