Hur tjockt glas har ni i era tigerpytonterrarium ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
12
Macke84:
Har ett tillfälligt terrarium till min ganska stora tigerpyton. Glasen är 4 mm, 63x40 cm,  tror ni att dom håller?

2966
1645
Hoggaforfan:
Hur stor är den? Är det härdat eller ohärdat glas?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Kastar sig en stor orm mot glasen finns ju risk att dom går sönder, men att "bara" hålla den instängd duger nog dom du har :) Beror lite på individen i sig också. 

Medlem i DHF
1082
774
Westman:

Det bör funka. Det håller för mer än vad man tror

 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Westman skrev:
Det bör funka. Det håller för mer än va man tror

 



Så är det! Hur många gånger har man inte dragit in armbågen, knät eller skallen så rutorna skallrar men nog fan är dom alltid hela ;)


10
12
Macke84:
Ormen är ca 2.5-3 meter jätte snäll hugger inte mot glasen.  Tänkte bara hur tjock glas jag ska ha till nya terrariet kanske 6.mm ?

2966
1645
Hoggaforfan:
Behöver inte vara att den hugger utan kan räcka att den lägger sig i ett visst läge och spänner till så har tydligen rutor gått har jag hört.
Men 6mm härdat tycker jag räcker. 4mm känns lite riskabelt även om det säkert skulle fungera i de flesta fall.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
4 mm räcker absolut för så små rutor. :)

230
185
Humi:
När jag hade mitt förra terrarium så small min 3m+ tiger in i det. Full fart och det lät knapp då jag hade 6mm. Måtten på glaset var cirka 1x1m.

Ametisten som var några meter satt i glaset cirka 6 gånger i minuten och samma där, då var glasen cirka 1,5x1m samt 6mm.

Idag har jag 4mm glas men måtten 95x40cm och dom håller när hanarna (vuxna pimburor) är bittra och hugger med fullfart mot glasen.

Att köra med härdat glas är inte nödvändigt. Känner du dig osäker så kör på 6mm.



508
304
Jonas77:
Det går aldrig att ge säkra svar. Avvikelser i glaset och/eller pytteskador i kanterna av det påverkar glasets styrka. Beroende på vad ormen gör så kan den åsamka olika stora påfrestningar på glasen.

Jag har själv varit med om krossade skjutglas på 4mm, och det var Sanzinia på ca 2 meter. Den måste ha fåt en ordentlig sving från en gren eller lyckats hitta något sätt att pressa sig emot glaset, det var brottningssäsong för dem då.

Ett hett tips är att tejpa över ett skyddslaminat över utsidan, så glaset iaf sitter kvar om det krossas.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild