Slö Skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
38
reptilicus_:
Min skäggagam verkar ovanligt slö, den har mest luggit & sovit enda sedan jag tände hos honom idag. Igår var han aktiv & jag matade honom med en hel del mjölmaskar, men idag verkar det som om han gått i någon slags dvala? Kan det bero på att jag gav honom en rejäl portion med maskar igår??
Jag kan också tillägga att jag badade honom dagen innan, & han passade då på att "göra ifrån sig".

1159
625
Temla:
Var försiktig med mjölmaskarna, de är mycket hårdsmälta. Speciellt nu i dvalningstider. Inte så  bra att sova med en stor klump mjölmask i maggen. :) 

Att skäggisar är trötta den här årstiden är ingen ovanligt. Den kommer säkert att dvala på riktigt snart, det vill säga sova några månader. Anpassa dej after ödlan och låt den bestämma själv. 

309
38
reptilicus_:
Jag tror att han fortfarande håller på att smälta maten sen igår, kan det underlätta att lägga honom en aning i vatten? 

173
59
mrvikke:
du ska inte bada en ödla som har magen full med mat. Dom måste ha en varm plats där den kan ligga och smälta maten. 


309
38
reptilicus_:
Han har gjort ifrån sig två gånger idag, men han ligger fortfarande still...

2048
773
psyjoh:
Låt honom vara. Ska du mata honom så ge bara grönsaker och vatten med kalk tills du ser att han är "normal" igen. Se till att han har en grotta eller helst ett ställa där han själv kan gräva en håla där han kan dvala. Mina vuxna har sovit sen 22 resp. 23/11. Honan var uppe ett par timmar igår men hanen har jag inte sett röken av på månad exakt idag. 

2048
773
psyjoh:
Den bilden du visade i en annan tråd där han låg mot väggen och du trodde han sökte uv, så låg min hane tills jag byggde en ny grotta där han fick plats. Sen tog det knappt 5-10 min tills han grävde in sig och slocknade  hehe ;)

309
38
reptilicus_:
*Update* Även idag ligger han still & bara sover...

309
38
reptilicus_:
Idag är han piggare & har varit uppe & solat, men han har ännu inte käkat något. Jag lade också märke till att hans nos-spets blivet en aning grå-aktig?

2048
773
psyjoh:
Då ska han ömsa. Men du för försöka se till att han får en grotta så han kan dvala ifred. Om han går in och lägger sig där kan du även dra ner på värmen. Se bara till så han INTE äter innan han börjar dvala på riktigt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild