Brachypelma klaasi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
ewahallin:
Har en brachypelma klaasi dom på frambenen har dom en klo. Har hört att det är på hanar men detta är en 6 årig hona?? Hur könsbestämmer man en adult?

9
2
ewahallin:

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=46

264
125
Bildpunkt:

Skriver här också.

Det är utan den minsta tvekan en adult hane. 
Tibialkrokar är det bara hannar som får. 

Jag har hört om att det finns de som har ömsat en gång till efter sista ömset, men oftast dör de innan eller fastnar i ömset.

Försök att hitta en hona till honom så kanske du kan få säck :)


544
424
Gibblo:
Står och visar väldigt tydligt skillnaden mellan honor och hanar i denna länken också som jag länkade igår.

mantid.nl/tarantula/Brachypelma.html

1275
1724
Falk:

Den på bilden visar tydliga tarsuskrokar (apophysis-hornliknande utskott) så det är en könsmogen hane till 100% som har ömsat för sista gången.

Om du med hjälp av bilden jämför pedipalpernas utseende mellan hona och hane så kommer du också att se skillnad. Din har tydliga embolus på sina pedipalper vilket du kommer att se.

Tyvärr så är dessa inte alltför lätta att para men givetvis håller jag en tumme att den får göra det den kom till världen för att göra innan det är för sent.


Edit: Jag ser här på din bild embolus på pedipalperna

www.terrariedjur.se/?page=user&sub=gallery&category=5681&user=ewahallin


9
2
ewahallin:
Tack ni alla för era svar. Tyvärr har alla svarat samma så istället för att jag trodde att jag hade ca 20 år kvar med denna lilla spindel, kanske jag har nån månad. Det är nog som ni säger att det är en adult könsmogen hane som inte har långt kvar. Mer följer! ?

544
424
Gibblo:

ewahallin skrev:
Tack ni alla för era svar. Tyvärr har alla svarat samma så istället för att jag trodde att jag hade ca 20 år kvar med denna lilla spindel, kanske jag har nån månad. Det är nog som ni säger att det är en adult könsmogen hane som inte har långt kvar. Mer följer! ?



Inte mycket mer följer tyvärr, såvida du inte hittar någon som har en hona, så kan han i alla fall få para sig innan han dör.

Tiden de lever efter könsmognad är varierande, men inte väldigt lång hur som helst. Min Brachypelma albopilosum levde ca 6 månader efter han mognat och dog sedan.

Du behöver inte vara tveksam här, det är till 100% en hane, honor har inte tarsuskrokar som din har. Så lägg ut en annons att du söker efter någon som har en hona, så delar ni på äggsäcken sen bara :)


9
2
ewahallin:
Gibblo skrev:



Inte mycket mer följer tyvärr, såvida du inte hittar någon som har en hona, så kan han i alla fall få para sig innan han dör.

 

Tiden de lever efter könsmognad är varierande, men inte väldigt lång hur som helst. Min Brachypelma albopilosum levde ca 6 månader efter han mognat och dog sedan.

Du behöver inte vara tveksam här, det är till 100% en hane, honor har inte tarsuskrokar som din har. Så lägg ut en annons att du söker efter någon som har en hona, så delar ni på äggsäcken sen bara :)


Tack känns lite oväntat bara

ees

264
125
Bildpunkt:
Var med om samma sak med en Psalmopoeus cambridgei, som ömsade ut till hanne strax efter jag köpt honom.

Därför jag oftast köper mindre spindlar eller från folk jag vet kan köna ordentligt innan nuförtiden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild