Hur stor yta bör man ha för ca 80-100 st Syrsor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2048
773
psyjoh:
De ska gärna stå mörkt och ha 27-29 grader om du vill att de ska växa till sig och kanske föröka sig. Vill du att de ska växa saktare och leva längre så kan de stå svalare. 

309
38
reptilicus_:
Jag har inte tänkt att föda upp dom, men skulle ca 23-25 grader vara lagom om dom ska hålla länge?

544
424
Gibblo:
reptilicus_ skrev:
Man kan ha dom i mörka utrymmen utan att det stör dom särskilt mycket, eller?


Syrsor behöver dagsljus. Kackerlackor kan stå mörkt.

psyjoh skrev:
Jag har försökt att odla syrsor men har aldrig lyckats. Har aldrig hittat några ägg fast jag provat olika material i äggburkarna. Kackerlackor däremot sköter sig självt. Har haft 5-6 arter och lyckats med alla utan ansträngning. Så vill du ha mat billigt så satsa på någon art av kackerlackor. 


Jag sätter in burkar med torv och fuktar där någon gång om dagen. De slåss om plats i burkarna :)


544
424
Gibblo:
reptilicus_ skrev:
Jag har inte tänkt att föda upp dom, men skulle ca 23-25 grader vara lagom om dom ska hålla länge?



Ca 3 månader beroende på tillgång till mat och vätska.

2048
773
psyjoh:
Mina har oxå gått och kört ner äggledaren i torven, jorden, bomullet, vermiculiten och allt jag provat men det har ändå inte blivit några ungar!?

Fuktade ca. 1-2 ggr om dagen. 

544
424
Gibblo:
psyjoh skrev:
Mina har oxå gått och kört ner äggledaren i torven, jorden, bomullet, vermiculiten och allt jag provat men det har ändå inte blivit några ungar!?

Fuktade ca. 1-2 ggr om dagen. 



Hittade du några ägg då? Ser ut som pyttesmå riskorn. Om du inte tagit ut ägglådan så händer det att framförallt hanar men även andra honor äter upp äggen.

Finns det bara ägg i lådan och du tar ut den, ställer den på något varmt terrarie eller liknande och håller det fuktigt men inte blött, då SKA det kläckas ungar!

:)

2048
773
psyjoh:
Provade precis så som du säger men det blev aldrig något. Provade med 1-3 ägglådor för varje material jag hade i och tog ut efter en vecka och lät stå på lysrampen några veckor men det blev inget. La ner det projektet sen. 

Kommer nog att göra ett nytt försök snart då min ena ödla slutat äta kackerlackor. Han bara spottar ut dem. Ryssar funkar men det är det ända. Syrsor älskar han däremot så får väl försöka införskaffa några igen och be dig om hjälp då :)

544
424
Gibblo:
psyjoh skrev:
Provade precis så som du säger men det blev aldrig något. Provade med 1-3 ägglådor för varje material jag hade i och tog ut efter en vecka och lät stå på lysrampen några veckor men det blev inget. La ner det projektet sen. 

Kommer nog att göra ett nytt försök snart då min ena ödla slutat äta kackerlackor. Han bara spottar ut dem. Ryssar funkar men det är det ända. Syrsor älskar han däremot så får väl försöka införskaffa några igen och be dig om hjälp då :)



Kör till våren/sommaren och mata med maskrosblad. Mina generationer sprutar ut ungar under tiden jag kan ge dem fräsha maskrosblad och det är då extra lätt att lyckas.

Jag hade problem i början också, men efter att ha provat diverse metoder så funkar det jag beskrev bäst och enklast för mig. Säg bara till sen när du vill prova igen så kan du få ett gäng av mina, jag jobbar ju ändå i Helsingborg :)

2048
773
psyjoh:
Det låter bra tack :)

Hör av mig när det börjar bli ont om mat här hemma och jag behöver få igång en odling. 

309
38
reptilicus_:
Kräver syrsor verkligen dagsljus? Jag tänkte ha dom i en garderob, men kan man inte ha en vanlig dagslampa som ljus?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild