Brachypelma klaasi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
ewahallin:
hej behöver hjälp av en kunnig spindelkännare. Har en brachypelma klaasi dom är 6 år och som jag köpte för 2 mån sedan. Sista veckorna har hon inte kunnat gå på glas eller bakgrund. Kan det vara en ömsning på gång? Hur länge håller dom på innan dom sen släpper skinnet? Hon har släppt allt hår på rumpen och mörknat lite men inget händer. Hjälp med lite info om ömsning då det är min första 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag är absolut ingen spindelexpert! Men vet att för många arter kan det ta månader att ömsa, vad menar du med att den inte kan gå på glas? 

544
424
Gibblo:
Brachypelma klaasi eller Brachypelma öht är väldigt långsamväxande spindlar. Är det en adult individ? Kan ta upp till flera veckor efter att de blivit mörka på abdomen tills de släpper skinnet.

Bara låt den va ifred, se till att den har tillgång till vatten, fukta något lite lite extra inför ömsningen. Med största sannolikhet är det ingen fara, detta är en fråga som ofta kommer upp och oerfarna oroar sig lätt för detta fenomenet, (vilket jag inte menar något negativt med).

Det viktigaste är att den får känna sig trygg i sitt terrarie och får ömsa ifred. De är byggda för detta med att byta exoskelett och mycket skickliga på det.
Håll koll ifall den börjar spinna en matta med nät, det är tecken på att det är väldigt nära öms då det innebär att den tömmer kroppen på vätskor inför ömsningen.


9
2
ewahallin:
Tack för alla tipps. Jag tar alla inlägg positivt. Suger i mig kunskap då jag vill att min lilla tjej ska må bra och jag är oerfaren. Okej jag avvaktar och håller buren lite fuktig och låter henne vara ifred. När jag köpte henne satt hon på väggen och glaset. Nu glider hon bara ner. Hon får inte grepp längre. Den har redan gjort mattor men inget har hänt. Nu spinner den inte alls. Men hon gräver hål överallt, så jobbar gör hon. Tacksam för alla tips

544
424
Gibblo:
ewahallin skrev:
Tack för alla tipps. Jag tar alla inlägg positivt. Suger i mig kunskap då jag vill att min lilla tjej ska må bra och jag är oerfaren. Okej jag avvaktar och håller buren lite fuktig och låter henne vara ifred. När jag köpte henne satt hon på väggen och glaset. Nu glider hon bara ner. Hon får inte grepp längre. Den har redan gjort mattor men inget har hänt. Nu spinner den inte alls. Men hon gräver hål överallt, så jobbar gör hon. Tacksam för alla tips



Ja B. klaasi vill inte ha det särskilt fuktigt i vanliga fall. Att fukta en gång i veckan är lagom. Inför öms kan man fukta någon dag extra men inte för mycket som sagt.


mantid.nl/tarantula/klaasi.html

Här är en mycket bra sida för den som vill läsa lite om Brachypelma, bilder på habitat, mycket fältstudier med temperaturmätningar i och utanför bohålor under olika månader på året och dylikt.

Lycka till!

444
153
jpson67:
Gibblo skrev:



Ja B. klaasi vill inte ha det särskilt fuktigt i vanliga fall. Att fukta en gång i veckan är lagom. Inför öms kan man fukta någon dag extra men inte för mycket som sagt.


mantid.nl/tarantula/klaasi.html

Här är en mycket bra sida för den som vill läsa lite om Brachypelma, bilder på habitat, mycket fältstudier med temperaturmätningar i och utanför bohålor under olika månader på året och dylikt.

Lycka till!


Jäkligt bra sida du delade där, fler sådana tack  :)

9
2
ewahallin:
Gibblo skrev:



Ja B. klaasi vill inte ha det särskilt fuktigt i vanliga fall. Att fukta en gång i veckan är lagom. Inför öms kan man fukta någon dag extra men inte för mycket som sagt.


mantid.nl/tarantula/klaasi.html

Här är en mycket bra sida för den som vill läsa lite om Brachypelma, bilder på habitat, mycket fältstudier med temperaturmätningar i och utanför bohålor under olika månader på året och dylikt.

Lycka till!

Super! Tack
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild