Uppvärmning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

444
153
jpson67:
Nix mätte mot bottensubstratet och spindeln mm

25
8
nexion218:
Vintertid så har jag luftvärmepump som håller 20-23 grader i hela huset och på eftermiddag/kväll så brukar jag elda i kamin så att jag hamnar på ungefär 28-30 grader vilket gör att det blir en orgie hos kackerlackorna :) Funkar fint.

85
88
AniMaL:
Det allra enklaste enligt mig är att värma upp hela djurrummet . Har alltid gjort så och det funkar utmärkt, stadig fin värme och man kan enkelt bestämma nattsänk mm enligt önskemål . Har man inget djurrum separat så rekommenderar jag definitivt att tillföra värme på något sätt då de allra flesta Fågelspindlar vill ha över 20 grader och lever ofta i betydligt varmare än så men som sagt beror det ju på vilken / vilka arter det är du har . Bara att läsa på nätet, exempelvis Kryp.forum24.se om just den art du har, vilken temp de vill ha . 
Jag har olika värme i olika delar av mitt djurrum både nattid och dagtid, vilket gör att jag kan placera djuren där värmen stämmer med hur de har det i naturen . 

Att tänka på är ju att bara för att en spindel "klarar sig" i exempelvis 20 grader betyder det inte att det är bra . 
Man får ju se till att göra allt så optimalt det bara går för sina djur, annars finns det väl ingen anledning att inte bara låta dom bo i naturen där dom har det som dom ska ha . 
Man vill ju inte bara att sina djur ska "klara sig" man vill väl endå att de ska ha det bra :) gärna mer . 

Ett tips är att om man inte hittar nån direkt info om sin art, kan man söka på lokaliteten där de bor i naturen och kolla av hur klimatet, värmen, levnadsförhållandena mm är på just det stället under året . Olika säsonger osv .
Detta gör jag alltid även om det finns massor av info om specifika arter . Kan även va bra för att få idéer till hur man bör inreda till djuren och liknande .

Ska man använda sig av värme matta eller kabel eller liknande bör man till spindlar placera dessa på bakrutan och inte under terrariet då många spindlar instinktivt gräver ner sig eller i trädlevande/semi arboreala fall söker sig neråt vid överhettning eller om de bara känner sig varma. Och har man då en värme matta under burken så blir det ju motsatt effekt för den stackars spindeln .  
Och värme i form av lampor och ljus är ingen bra idé då spindlar är ljusskygga och även kan ta skada av för starkt ljus . 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild