Värme i hammarplastlåda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

366
155
Linus:

Hej!

Den här frågan har jag redan ställt i kommentarsfältet på bilden jag länkar till nu: cdn.terrariedjur.se/Gallery/large/10000078_10001036.jpg

Det jag undrar är helt enkelt: smälter inte plasten av värmen från lampan? För om det där är fungerande med en värmelampa så har min juvenilhållarvärld precis revolutionerats!!! ^^


223
6
Susanne:

Man kan ju inte ha speciellt höga watt på lampan.. Jag hade 15W och det var precis lagom. Så.. ja, det fungerar, om man har en vanlig glödlampa i låga watt vill säga. Sådär hade jag det uppsatt när jag hade hand om tillfälliga juveniler (orm och ödlor). Dock hade jag min lampa på sidan, så att lådan inte blev alltför varm överallt.

 


63
4
Majvor:

Vi har en matta under lådan som djungelrutisen bor i och det funkar kalas om man inte MÅSTE få värmen från en lampa.


1662
779
fluffis:

Jag kör själv mycket med hammarplatslådor till mina ormar men då har jag en värmematta under lådan som jag reglerar med en dimmer för att få lagom temperatur och så har jag en vanlig led-lampa eller lågenergilampa ovanpå mest för ljusets skull.


164
35
anders890:

har själv faktiskt klurat en hel del på det där..

så det är alltså inga problem att ha tex en värmematta under plastbackar, men den bör var kopplad till en s.k dimmer?

tänker mest på brandrisken...

skulle själv vilja få upp värmen lite i min b.dubia odling här hemma, tyvärr så klistrar man ju på exoterra's värmemattor, någon annan kanske har ett bättre förslag?


51
2
niake:

Hammarplast lådan tål -40 till +120 jag värmer min dubia odling med en Exo Terra Värmekabel 15 W 3,5 som jag lagt efter sidan i lådan.


1662
779
fluffis:

anders890

Man måste inte ha just Exoterras värmemattor, det finns ju andra. Sen behöver man inte ta av plastfilmen och klistra fast dem, väl? :)

Att en hammarsplastlåda tål 120 grader låter ju smått fantastiskt.

Jag gör såhär att jag lägger en frigolitplatta på byrån eller möbeln som jag tänkt ställa lådan på, sen lägger jag värmemattan där och kopplar till en dimmer. Sen ställer jag hammarplastlådan ovanpå. Jag vill att värmemattan täcker 1/3 till 1/2 av lådan till mina ormar. Därefter reglerar jag dimmern tills jag fått den temperaturen jag vill ha och då mäter jag inifrån plastlådan direkt över värmemattan med en infraröd termometer. Nästan upp till 35 grader vill jag ha och det har inte varit några problem de åren jag har kört det. Dock kan bottnen av plastlådan bli pyttelite bucklig. Eller inte bucklig utan lite rundad/ojämn. Ungefär som ett stekjärn som inte har helt platt botten. Tror det finns bilder på detta i mitt galleri om någon vill ta sig en titt :)


51
2
niake:

fluffis

De står under dom.. 


1662
779
fluffis:

niake

Ja, är inte det bra? :)


1662
779
fluffis:

linkmeister:

Får jag fråga dig hur du bär dig åt till dina juveniler? Vad är det för slags juveniler du har?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild