Vattenagam - vad behövs, och var finns det?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
2
_DamnIt:
Hej!
Ny på forumet, och även ny i en värld av ödlor. Jag har under en längre tid haft tankarna på att bygga ett terrarie för växter och ett vattenfall, och då gav en bekant mig idén att skaffa en liten vattenagam! Och eftersom jag vill göra rätt direkt så tänkte jag att jag vänder mig till lite kunnigt folk.

Jag har redan läst skötselråden här, och fått en hum om luftfuktighet, värme, storlek på terrarie m.m, men har fortfarande ett par funderingar.

Men först kan jag berätta lite hur jag hade tänkt mig att det ska se ut. Hade tänkt mig att det skulle va 2 meter brett, 1-1.5 meter djupt, och runt 2 meter högt. I ena hörnet hade jag tänkt mig ett vattenfall som går ner i en damm som täcker 30-40% av bottenytan och dessutom låta lite småfisk i stil med guppy leva där. Tänkte även ha gott om rötter, grenar, levande växter m.m.
För enkelhetens skull så antar jag att det är bäst att avgränsa vattnet från övrig mark, för att slippa smuts som dras runt.

Men nu ett par saker jag undrar var man köper (gärna i Skåne eller på internet), och vilka alternativ som är bäst.
1 - Vilken typ av golvmaterial rekommenderar ni att ha utanför pölen?
2 - Vilken vattenpump till pölen, helst med filter rekommenderas?
3 - Vilka lampor ska jag ha? (Både gällande UV, värme och belysning.
4 - Alternativa värmekällor som ligger under marken?
5 - Vilka växter lämpar sig bäst i denna typ av miljö?
6 - Kalsium- och vitaminpulver, vilket är det som gäller?
7 - Sprinklersystem eller fogger? Eller båda?

Vräk på med era tips! Har ni funderingar över mina ord, eller tankar på positiva förändringar så är jag mottaglig. Detta planeras att stå färdigt om 6-12 månader, så är absolut inget som kommer stressas ihop. Jag kommer bygga allt själv, och kommer genomföras med stor noggrannhet!

Och som extrapunkt, vad rekommenderar ni för material när jag bygger klippor, vattenfall m.m? Och vad rekommenderar ni för färger m.m när omgivningen målas och tätas?

Tack på förhand allihopa!
/Marcus

173
59
mrvikke:
klippor kan du bygga utav fogskum och frigolit. färg vet jag inte. själv körde jag med ett lager lack som jag la sand över innan det hade torkat. 

309
38
reptilicus_:
Kan tipsa om att snygga bakgrunder till dessa typer av terrarium skapar en väldigt naturtrogen miljö, som också är tjusig att se på. Men billigast blir det alltid om man kan göra en hemmagjord bakgrund, för om man vill fylla ett terrarium på hela 2 m med nyköpta bakgrunder så kan det kosta en bra slant...

33
2
_DamnIt:
Då kommer jag köpa på mig fogskum och frigolit, för är ju alltid roligast med hemmabygge. :)

Har ni möjligtvis tips på vilken typ av UV-, värme- och belysningslampor man bör införskaffa som fungerar bäst?

129
114
kekke:
Rolig plan!
För vattendelen skulle jag använda mig av en färdig damm att bygga in, ev erfarenhet vet jag att det bli bra och realtivt enkelt att göra rent. Något i stil med denna: www.bauhaus.se/fardig-tradgardsdamm.html montera sen en lämplig kulventil i bottnet för enkelkt tömma på vatten.
Bra filtrering är mycket viktigt så koppla på ett ytterfilter med stor filtervolym. Går att hitta beg. för bra priser men något i stil med: www.pwss.se/product.php?productid=513&cat=304&page=1

En doppvärmare i dammen hjälper till med luftfuktigheten.

Jag skulle köra på duschsystem framför fogger alla dagar i veckan.

101
24
ploa:
Låter som ett roligt projekt, hoppas du skapar en tråd när bygget kommer igång så vi får följa processen.
1
Jag tog själv plastmatta som tätskikt på landsdelen och över den bark, funkar väldigt bra. Nackdelen är att jag måste plantera växter i krukor, vore mycket roligare om man kunde ha ett tjockt lager jord i botten så man kunde plantera överallt men jag vet inte om det funkar i praktiken.

2
Håller med kekke, bra filtrering ar viktigt, lägg lite extra på det.
Där skulle jag köpa en bra cirkulationspump (typ eheim compact) som har ett litet förfilter och sedan skaffa ett tryckfilter med bra kapasitet (själv kör jag med( www.pwss.se/product.php?productid=2531&cat=338&page=1 ) och pump( www.pwss.se/product.php?productid=4252&cat=288&page=1 ) Fungerar väldigt bra.
Tänk på att vattenagamen mycket troligt kommer göra 2:an i vattnet, så bra rening är ett plus.

3
Du vill ju ha växter, så mycket ljus kommer behövas, själv kör jag med t5 rör men led kanske funkar bättre idag (har ingen koll på det) men uv skulle jag köra Solar Raptor HID. Om du använder t5 så ger de en del värme och även uvlampan, så om inte terrariumet står kalla kanske ingen extra värme behövs, men det kommer du se vid uppstart.

4
Står inte terrariet kallt skulle jag inte skaffa undervärme.

5
Gullranka, Benjaminsficus (funkar riktigt bra för mej)

6
-

7
Håller med kekke där igen, dusch

Däremot skulle jag inte själv våga ha bottenventil ( beroende på vart terrariumet kommer stå) utan hellre använda pumpen för tömning av vatten med (livrädd för vattenskador)
Du kan enkelt bygga en egen damm med frigolit och epoxi, lite jobb är det men du får den precis som du vill :)

Mvh Peter

33
2
_DamnIt:
Härligt med riktigt givande svar från er båda. :)
Då vet jag att det är högprioriterat med bra cirkulation och filtrering, även att ha ett vettigt regnsystem. Borde iofs gå att bygga ett eget till vettiga pengar tycker jag. 

Lampor, då behöver jag främst UV-ljus, dekorationsljus och en liten värmeplats om jag förstått det rätt? Och inte bekymra mig så mycket om övrig värme? 

129
114
kekke:
När det gäller ljus till växterna så är det billiga alternativet (och bra) T5, LED kan bli lite krånligt och dyrt då det kommer krävas ganska kraftiga LED-chip, en  billig ramp med många små chip kan visserligen ge måga W och lummen men inte den kraften som krävs för att nå ner. Istället krävs det kraftigare chip och då krävs det genast bra kylning av chipen. Vattenkylning eller bra CPUkylare med fläktar är det som gäller om man vill bygga en bra belysning med LED.

Några fler exepel på bra växter. Fredskalla, Monstera och Ormbunkar i alla former.

Som Ploa skriver är plastmatta bra, klä bottnen och ett par dm upp med badrummsmatta eller dammduk.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild