Botten-bark för Skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Hej.
Jag undrar om det är med hygieniskt att ha någon form av bark som suger upp urin e.t.c hos en Skäggagam? Eller trivs den bättre i annat bottenmaterial?

239
197
Danpss:
Naturell torv blandat med sandlåde eller fogsand 50/50 passar dem bättre då det är grävvänligt 

1275
1724
Falk:

Säger samma som Danpss.

 

Några dagar innan man sätter in djuret så kan man blöta upp blandningen och sedan låta det torka så får det en fin hårdhet och struktur, men det beror lite hur man blandat.

Man får prova sej fram men det är så man lär sej.

Dessutom så är det bra mycket billigare och mycket snyggare än reptilbark.


508
304
Jonas77:
Hygien i detta sammanhang är ganska ointressant eftersom man bör avlägsna området som djuret har gjort ifrån sig på inom ett par dagar. Materialet är då i hygieniskt syfte ointressant eftersom man ska få bort avträdet oavsett.

444
153
jpson67:
Jord/Torv 50% sand 50%, dom gräver en del speciellt våran hona nu när hon ska lägga ägg.

2048
773
psyjoh:
Jag hade även kört på ett hårt underlag i minst halva delen av terrariet då de lever på torkad lera och steniga sand/skogs områden. Så någon form av lera/sten som underlag och sen ett ställe med lite mjukare, sand/torv eller sand/lera. 

309
38
reptilicus_:
psyjoh skrev:
Jag hade även kört på ett hårt underlag i minst halva delen av terrariet då de lever på torkad lera och steniga sand/skogs områden. Så någon form av lera/sten som underlag och sen ett ställe med lite mjukare, sand/torv eller sand/lera. 


Jag kan tips om att när vi bytte underlaget i terrariumet - som förra ägaren hade - så fyllde vi på med en aning tung, fuktig & blöt sand som ännu inte hunnit torka riktigt. Resultaten efter att det hade stelnat/torkat blev en aning hårdpackad botten, men med en aning torr sandyta på ca 2 mm. Passar jätte bra faktiskt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild