Hur långt från en värmelampa bör ödlan vara?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

234
49
costanza:
fortfarande beror det på vilken temp det blir under lampan. dessutom behövs uvb vid solplatsen.

309
38
reptilicus_:
costanza skrev:
fortfarande beror det på vilken temp det blir under lampan. dessutom behövs uvb vid solplatsen.

Blir strax över 30* på stenen. UV-lampa har jag på andra sidan av terrariet

234
49
costanza:
skäggisar bör ha 38-40 vid solplatsen, om du har compact uvb på andra sidan räcker det inte åt en skäggis. De behöver mycket uvb. Inte för att verka otrevlig men har du läst på innan du skaffat ödlan?

309
38
reptilicus_:
Jag köpte den av en tidigare ägare, & har tänkt att skaffa starkare lampor åt den

309
38
reptilicus_:
Jag har förövrigt läst på många sidor som rekommederar 30-35 grader

2048
773
psyjoh:
Tyvärr men det låter ej bra. Köp antingen HID lampa till solplatsen alternativt mega ray mv lampa. Det kommer ge tillräckligt med värme och uv. Tänk på att alltid ha uv i anslutning till solplatsen. Om jag förstod det rätt så hade du en 2.0 och de ger ytterst lite uvb men de ger däremot oftast bra med dagsljus. Kör själv med 4st 2.0 compact ljusrör och till solplatserna har jag de tidigare två lampor jag nämnde och även en exoterra solarglo i mitt tredje skäggisterrarie. Tempen bör inte ligga under 39-40 grader på solplatsen (yttemperatur).  De måste kunna värma upp magen ordentligt  så matsmältningen fungerar som den ska. 

239
197
Danpss:
Sen hjälper det med lamp skärmar så sprider ljuset sig bättre, dagsljus rör ligger på 65000kelvin och med dem kan du komplettera med så det blir ett bra allmänljus! Tänk på att skäggisar kommer från Australien :)

234
49
costanza:
Vart har du läst att 30 grader funkar åt en skäggagam? min hane mår bäst när det är runt 45, då funkar matsmältningen och hans aktivitet blir hög. Återigen, man bör ha koll på grundläggande saker som uvb och värme om man skaffar en skäggagam.

508
304
Jonas77:
Jag kanske har fel, men man bör nog ha UV och solplats på samma ställe. Studier visar att vissa kameleonter kan UV-reglera på samma sätt som de temperaturreglerar, MEN det är rimligara att anta att ett djur som de studierna inte omfattar "tror att det får sitt UV i solplatsen.

309
38
reptilicus_:
Jag har bytt till en "100W intense basking spot" och tempen gick upp til 40 grader, så nu får han vad han förtjänar :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild