Fuktigt i huset pga akvarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
6
Sarlek:
Jag har ett stort akvarium på 540 liter i mitt hus och detta har resulterat i att det blir väldigt fuktigt i huset. Problemet är större på vintern så det är kallare ute och då har vi ofta kondens på fönstren. Eftersom vi har sköldpaddor kan vi ju inte täcka över hela akvariet. Är det någon annan som har samma problem eller något tips på hur man kan lösa problemet? Jag gissar att vårt hus har lite dålig ventilation. När vi bodde i lägenheten hade vi samma akvarium och där var det inga problem... 

2966
1645
Hoggaforfan:
Installera luftavfuktare?


205
203
Micke_E:
Beroende på planlösning, hur mycket jobb det är värt osv kanske det går montera ventilation i det rummet som blåser ut den fuktiga luften 

44
6
mammut02:

När jag höll på med akvaristik hade jag samma problem men då köpte vi en "Torrboll" kallades den för, Det tog bara någon dag så var det mästa borta. :)


19
6
Sarlek:
Tack för era tips! Jo vi har tänkt köpa en luftavfuktare på Claes Ohlsson, men den kostar typ 2000 kr så kanske får köpa torrbollen tills vi har råd med den dyra. Vi tänkte att en sån där torrbollen var för liten, men då ska vi definitivt prova! Att montera ventilation har vi också övervägt men går det att ordna på enklare sätt så vore det ju bra. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Funkar nog med vad som egentligen oavsett storlek för det är ju inte enormt många liter som dunstar per dygn.
Kollade lite vad som fanns och Woods verkar vara ett bra märke. Denna är i samma prisklass:
www.siba.se/hus-och-hem/klimat-och-ac/luftavfuktare/woods-mrd14-luftavfukt-112724

Inte samma kapacitet men  lär vara bättre kvalitet så är väl en avvägningsfråga.

Medlem i SmHF
18
36
Anders_S:
Vi har både 4 stora akvarium och 2 terrarium(akvarium utan täckglas) med vattensköldpaddor. Jag fick installara en paxfläkt i väggen som startar så fort luften blev för fuktig. Tyckte inte det hjälpte som jag önskade ändå så nu har vi även köpt en större Woods avfuktare för att jag har två rum med akvarium/terrarium i källaren. Numera tror jag paxfläkten är överflödig. Men luften är äntligen bra i källaren :)

1662
779
fluffis:
Hur hög blir luftfuktigheten då? Har du mätt den?

Jag är lite avis eftersom vi får alldeles för torrt i huset på vintern vilket leder till torra läppar, torra händer och torra terrarier... Jag kanske också borde skaffa vattensköldpadda :)

Såvida det inte handlar om en källare eller ett ouppvärmt rum så hade jag själv börjat bli orolig. Om det inte handlar om det och beroende på hur hög luftfuktigheten faktiskt är så börjar jag tro på din teori om att ventilationen i huset är dålig. Alternativt att fönstren är dåliga/gamla? Om ventilationen i huset är dålig så tror jag det är viktigt att ni tar hand om det och vänder er till en expert, innan ni själv blir dåliga. Vad jag tycker så lägg pengarna på att få huset i bra skick istället för "work arounds" som avfuktare osv.

19
6
Sarlek:
fluffis skrev:
Hur hög blir luftfuktigheten då? Har du mätt den?

Jag är lite avis eftersom vi får alldeles för torrt i huset på vintern vilket leder till torra läppar, torra händer och torra terrarier... Jag kanske också borde skaffa vattensköldpadda :)

Såvida det inte handlar om en källare eller ett ouppvärmt rum så hade jag själv börjat bli orolig. Om det inte handlar om det och beroende på hur hög luftfuktigheten faktiskt är så börjar jag tro på din teori om att ventilationen i huset är dålig. Alternativt att fönstren är dåliga/gamla? Om ventilationen i huset är dålig så tror jag det är viktigt att ni tar hand om det och vänder er till en expert, innan ni själv blir dåliga. Vad jag tycker så lägg pengarna på att få huset i bra skick istället för "work arounds" som avfuktare osv.


Jo tror att ventilationen är dålig i huset tyvärr. Fönstren är nog kvar sedan det var ett fritidshus. Vi har inga element igång uta vutan värmer upp huset med luftvärmepump och kamin. När vi värmer upp huset ordentligt försvinner fukten, som bildas främst under natten när det är kallt ute och vi har kallare inomhus. Vi måste kanske börja tänka i banorna att installera bättre ventilation...

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag tror kommunen kan hjälpa till med att mäta luften och se hur ventilationen är. Miljökontoret kanske men väldigt osäker.
Klart att förbättrad ventilation är bäst men det kanske blir väldigt mycket pengar för något som inte egentligen skulle behövas, bara en fundering.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild