Zoonoser

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

43
7
sirensis:

Hej!

Jag har vid flera tillfällen blivit tillfrågad om olika zoonoser.
I synnerhet Salmonella.
Mina vänner frågar ofta om jag haft det eller om det är vanligt att man får det då man har reptiler.
Jag själv har inte haft det och jag inte har en aning om vad jag ska svara så nu frågar jag er här.

Är det vanligt att man i sverige blir smittad med salmonella av sina reptiler/amfibier?
Har ni blivit smittade med salmonella?
Om så, var det från era reptiler eller annat?

Tack på förhand!


97
97
Banderad:
 Jag har precis gått Zoorfs grundkurs och en stor del av den behandlar just zoonoser. Det är extremt ovanligt att just salmonella sprids från djur till människor. Det finns många typer av salmonella och de flesta får vi som man tror inte ens några symptom av. 

Där emot inte sagt att vi inte bör hålla hygienen och vara noggranna. Vi kan få salmonella och bör vara försiktiga.  Vad jag vet finns det dock inget dokumenterat fall i Sverige där salmonella har smittat från reptil till människa.  Men jag kan ha fel där.  Det finns dock andra zoonoser som är större risk att få, dock är det fler från däggdjur än reptiler.

/ Jocke

593
551
Redfoot:
Hej!
det finns dokumenterade fall där salmonella överförts från sköldpadda till människa
men chansen att det ska ske är minimal och beror alltid på att den drabbade inte följt
de rutiner som man bör ha vid hantering av i detta fall sköldpaddor.
/R

1662
779
fluffis:
Här är en annan tråd där vi tidigare diskuterat salmonella:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=413

När det handlar om smittor så tycker jag det känns bra att läsa vad veterinärer skriver. Det fanns en text där Fågelkliniken skriver om salmonella men den verkar tyvärr inte finnas längre. 

Djurkliniken Roslagstull har en artikel om ämnet på denna sida: www.evidensia.se/djurkliniken-roslagstull/djurslag/reptil/artiklar-om-reptiler

Roslagstull skriver att man bör betrakta alla reptiler som smittbärare och använda god hygien som ett sätt att skydda sig. Det låter vettigt tycker jag. Detta innebär också att man inte kan ha reptiler som krälar runt på golv eller möbler, inte utan att descinficera efteråt. När jag ser bilder på reptiler som ligger på köksbordet av alla ställen så kan jag inte låta bli att bli lite äckelmagad :)

33
11
Duransson:
Redfoot skrev:
Hej!
det finns dokumenterade fall där salmonella överförts från sköldpadda till människa
men chansen att det ska ske är minimal och beror alltid på att den drabbade inte följt
de rutiner som man bör ha vid hantering av i detta fall sköldpaddor.
/R



Landsköldpaddor eller vattensköldpaddor?



97
97
Banderad:
fluffis skrev:
Här är en annan tråd där vi tidigare diskuterat salmonella:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=413

När det handlar om smittor så tycker jag det känns bra att läsa vad veterinärer skriver. Det fanns en text där Fågelkliniken skriver om salmonella men den verkar tyvärr inte finnas längre. 

Djurkliniken Roslagstull har en artikel om ämnet på denna sida: www.evidensia.se/djurkliniken-roslagstull/djurslag/reptil/artiklar-om-reptiler

Roslagstull skriver att man bör betrakta alla reptiler som smittbärare och använda god hygien som ett sätt att skydda sig. Det låter vettigt tycker jag. Detta innebär också att man inte kan ha reptiler som krälar runt på golv eller möbler, inte utan att descinficera efteråt. När jag ser bilder på reptiler som ligger på köksbordet av alla ställen så kan jag inte låta bli att bli lite äckelmagad :)



Föreläsaren på den delkursen är veterinär för tropiska djur uppe i Stockholm.  Riktigt duktig och intressant att lyssna på, otroligt kunnig.

/Jocke

43
7
sirensis:

Tack för alla svar och länkar!!!

Det är bara så svårt att ge ett bra svar då alla ständigt ska tjata om detta.

 

Fluffis, lillen mår bra är är uppe i ca 30 cm nu :D


1662
779
fluffis:
sirensis skrev:
Tack för alla svar och länkar!!!

Fluffis, lillen mår bra är är uppe i ca 30 cm nu :D



Kul att han mår bra! :)

114
73
Lunde:
Ber om ursäkt för att jag nekromantiserar det här inlägget, men tyckte att den här studien passade att omnämnas i den här tråden
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3922756/


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild