Stapla OSB

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

281
366
Cartaq:
RubenM skrev:



Men om man kan ha vanliga reglar som är målade med våtrumsfärg inne i ett terrarium med hög luftfuktighet så förstår jag inte varför man behöver använda sig av formplyfa istället för osb som är målad med samma våtrumsfärg!?


Formplyfa är färdigbehandlad med en ytbeläggning, det är inte osb. vilket innebär att skivan kan användas som den är direkt. sen så finns det många konstruktioner där man inte reglar överhuvud taget. 

Osb har en skrovlig yta medan formplyfan är helt slät. jag valde formplyfa till mina projekt just för att materialet är tåligare mot fukt och snyggare rent allmänt. 

5
0
RubenM:
Cartaq skrev:


Formplyfa är färdigbehandlad med en ytbeläggning, det är inte osb. vilket innebär att skivan kan användas som den är direkt. sen så finns det många konstruktioner där man inte reglar överhuvud taget. 

Osb har en skrovlig yta medan formplyfan är helt slät. jag valde formplyfa till mina projekt just för att materialet är tåligare mot fukt och snyggare rent allmänt. 



Jo jag förstår men saken är den att jag tycker att den bruna färgen är fruktansvärt ful på formplyfan så även om jag bygger med det så skall det målas med våtrumsfärg så kvittar det inte ett stort stycke då om man använder osb istället? Kostanden blir ju brutalt mkt dyrare med formplyfa särskilt om den åndå skall målas.

mvh

120
62
neon:
osb blir inte så snygg när du målar den heller då  kan du bygga i MDF den är slät å fin eler spånskiva!
jag far byggt i formplyfa men målat vitt grönt m.m blir slät fin yta.... men alla gör juh som dom vill män är det snygghet å slät fin yta du vill åt får du nog ta något annat än osb..

281
366
Cartaq:
Smaken är delad, jag tycker att formplyfan är snyggast i sin mörka färg och slät yta och som även är färdigbehandlad. Men gillar man inte färgen så kanske man skall testa plyfa istället?

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:

Nästa gång jag bygger om ormrummet kommer det bli formplyfa, antagligen. Om jag inte blir miljonär och uppdaterar med herptek eller liknande :D

OSB funkar jättebra, några år :) Sen blir det dåligt iaf om luftfuktigheten kommer ligga relativt högt och konstant. Beror ju på arten däri såklart. Det blir billigare kortsiktigt att bygga i OSB.. på lång sikt tror jag ändå formplyfan håller sig betydligt längre. Men både en kostnadsfråga samt utseendemässigt kan jag tycka.


2966
1644
Hoggaforfan:
neon skrev:
osb blir inte så snygg när du målar den heller då  kan du bygga i MDF den är slät å fin eler spånskiva!
jag far byggt i formplyfa men målat vitt grönt m.m blir slät fin yta.... men alla gör juh som dom vill män är det snygghet å slät fin yta du vill åt får du nog ta något annat än osb..

MDF suger fukt som en svamp, bättre med vanlig plywood då

2966
1644
Hoggaforfan:
Man kan spackla OSB så får man en jämn yta :-)

120
62
neon:
Hoggaforfan skrev:

MDF suger fukt som en svamp, bättre med vanlig plywood då

Beror juh dock på vilken miljö och behandling man kör!

1660
774
fluffis:
neon skrev:
osb blir inte så snygg när du målar den heller då  kan du bygga i MDF den är slät å fin eler spånskiva!
jag far byggt i formplyfa men målat vitt grönt m.m blir slät fin yta.... men alla gör juh som dom vill män är det snygghet å slät fin yta du vill åt får du nog ta något annat än osb..


Själv använder jag osb just för att det blir så snyggt att måla på, hehe :)

120
62
neon:
Beror juh på om man är ute efter en slät yta eller inte
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild