Gjuta värmeplatta, gjuta in värmekabel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

2966
1645
Hoggaforfan:
Terrariumbyggen är alltid kul att se :-)

1662
779
fluffis:
Tjo!
Nu är jag äntligen på gång att förmodligen gjuta in en värmekabel :) Har lite funderingar som jag hoppas jag kan få svar på...

1. Vilken sorts betong/cement ska man ha? Husfix, reperationsbetong ... Spelar det någon roll?

2. Tyckte jag läste något om att betong inte är vattentätt. Bör man lacka ytan? Nu ska det inte vara direkt fuktigt i det här terrariet men samtidigt vill jag inte riskera att det tränger in vatten eller bajs som riskerar att förstöra kabeln eller att det börjar lukta för att det inte går att göra rent.

3. Hur får man ytan slät? Jag vet inte om kommer bli något bottensubstrat ovanpå. Terrariet i sig har en ganska låg framkant till glasen. Just nu är vi (jag och min hjälpsamma man :)) inne på att gjuta plattan i en form för att få ytan slät, men om vi slipper göra en form vore det bra. Anledningen till min fråga är att jag har använt reperationsbetong tidigare som jag (med händerna) smetat på en hörnhylla av cellplast och det blev väldigt knottrigt och helt omöjligt att rengöra när ormjäkeln bajsat på den.

2966
1645
Hoggaforfan:
1. Billigaste möjliga, osäker om kvaliteten har någon betydelse. Inget jag vet i nuläget. Jag kör oftast grov för det känns som den innehåller mer massiv sten och mindre luft men är nog mest en fix idé :-)

2. Cement/betong är inte vattentätt men det är kabeln. Cementen bör filtrera väldigt bra så ingen fara. Det som kommer igenom är bara små droppar och kondensliknande, inte vattentätt men ganska nära är det. Värmen borde kondensera det lilla med. 

3. Jag bara formar mest med händerna och penslar ytan med vatten men helt jämt blir det inte men desto finare betong desto lättare att få en platt yta så om ni lägger till en 20-lapp och tar finbetong så kanske det resultatet räcker? Annars kan du ta ett tunt lager husfix eller flytspackel som översta lagret. 
Beror lite på hur slätt du vill ha det. Vi har det oftast nere i substratet men vi har också städare i terrarierna så lite bajs skadar inte. Har du bottnen tät så kan du spola av det kanske?


1662
779
fluffis:
Hoggaforfan skrev:
1. Billigaste möjliga, osäker om kvaliteten har någon betydelse. Inget jag vet i nuläget. Jag kör oftast grov för det känns som den innehåller mer massiv sten och mindre luft men är nog mest en fix idé :-)

2. Cement/betong är inte vattentätt men det är kabeln. Cementen bör filtrera väldigt bra så ingen fara. Det som kommer igenom är bara små droppar och kondensliknande, inte vattentätt men ganska nära är det. Värmen borde kondensera det lilla med. 

3. Jag bara formar mest med händerna och penslar ytan med vatten men helt jämt blir det inte men desto finare betong desto lättare att få en platt yta så om ni lägger till en 20-lapp och tar finbetong så kanske det resultatet räcker? Annars kan du ta ett tunt lager husfix eller flytspackel som översta lagret. 
Beror lite på hur slätt du vill ha det. Vi har det oftast nere i substratet men vi har också städare i terrarierna så lite bajs skadar inte. Har du bottnen tät så kan du spola av det kanske?



Tack för svar! :) Man kan alltid lita på att det kommer svar från dig :)

3 (och 2). Får se hur vi gör där. Det där med "lite bajs i terrarierna" går ju inte hos oss eftersom terrariet ska vara i vardagsrummet, hehe. Jag och eventuella gäster har känsliga näsor :) Det är jätteviktigt även för syns skull att det inte ligger bajs och skräpar (om det nu blir utan bottensubstrat just på plattan). Det ser jäkligt tråkigt ut med sådana fläckar tycker jag. Spola av lär jag inte kunna.

Ja, det behöver helt enkelt vara så slätt att det går att torka bort eventuellt bajs som kanske inte alltid är helt fast. Vill även ha en grotta ståendes på plattan men det är nog önsketänkande att den ska kunna stå så stadigt att den inte släpper in ljusglimtar. Men jag kastar väl bara på lite bottensubstrat just där i så fall, inga problem :) Att lacka betongytan kanske behövs trots allt. Typiskt att lacken tagit slut bara, annars brukar jag ha det hemma.

Det enklaste blir nog att köpa nån betongblandning som jag hittar och gegga ihop plattan. Sen får jag helt enkelt se om jag behöver göra fler åtgärder för att få det slätt/slätare.

2966
1645
Hoggaforfan:
hehe är kul att hjälpa folk :-)

Har man städare så hinner det inte lukta ;-)
Våt torv luktar det här. Kattens låda kan iofs lukta men gråsuggorna trivs inte där.

Mycket vatten på ytan så det flyter ut och sen skrapa lite med en brädbit eller med en skrapa sen får du se. 

1662
779
fluffis:
Hoggaforfan skrev:
hehe är kul att hjälpa folk :-)

Har man städare så hinner det inte lukta ;-)
Våt torv luktar det här. Kattens låda kan iofs lukta men gråsuggorna trivs inte där.

Mycket vatten på ytan så det flyter ut och sen skrapa lite med en brädbit eller med en skrapa sen får du se. 


Några städare blir det inte för min del i det här terrariet. Det är alldeles för torrt. Städare i kattlådan?! HAHAHA :)

590
365
SweBoa:
Jag skulle kört husfix, det blir inte lika tungt och står i mot vatten :) ska göra det snart

2048
773
psyjoh:
Köpte biltemas snabbfix nu i helgen. Fyllde en liten hink med blandning och färgpigment. Blev tvungen att gå ut o leta efter min son. När jag kom in igen hade skiten stelnat hehe. Det jag ville komma till var att det blev en väldigt slät yta. Helt annorlunda mot dem sorterna jag provat innan. 139kr för 5kg på biltema som sagt. Nu stod ju blandningen stilla i en hink med lock på så vet inte om det gjorde så ytan blev slätare...

2966
1645
Hoggaforfan:
Husfix har ungefär samma densitet som cement, det är väldigt finmalen cement med lite tillsatser.
Resultatet blir troligtvis detsamma gällande vattentätheten och tynd men väldigt mycket dyrare. Enda skillnaden lär vara finare yta.

Vi har städare i öken terrarium med, gråsuggor. De verkar trivas.

Diskborste borde fungera bra att rengöra cement med så bajsen försvinner, tror jag.

Finns Sikacim och andra tillsatser för att få cement vattentätt men overkill för en värmeplatta.

1662
779
fluffis:
Hoggaforfan skrev:


Vi har städare i öken terrarium med, gråsuggor. De verkar trivas.



Svenska? De som är rätt stora? De måste vara en sådan jag har hos mina snäckor. Vet inte om den har lyckats komma utifrån eller hur den har gjort för att våldgästa oss :) Det är 99% luftfuktighet hos snäckorna. Jag kanske borde försöka skaffa fler gråsuggor, åtminstone till snäckorna. Hoppstjärtarna klarade sig inte till slut..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild