Nätpyton vs dvärgnät, storlekar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

63
12
johansk:
Hej, jag kollar runt och vill gärna veta så mycket som möjligt om nätpyton med olika varianter av dvärgar. Vill ha en tigermorph i framtiden. Har väl läst mycket, men finns alltid mer att ta in, så om någon är riktigt duktig så skriv gärna eller länka bra sidor med info och uppfödare Tack 

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Hej,

Just tigermorfen kommer av de större fastlandsvarianterna och blir därför ofta väldigt stora. Du har säkert googlat bilder på dom och sett t ex Bob Clarks gamla Fluffy, de kan bli riktigt stora.
Tigermorfen finns såklart i dvärgvarianterna också och några har lyckats få rätt små tigrar. Har för mig att Thomas Rademacher brukar ha tigermorph med hög procent superdvärg i.
Annars om du bara är ute efter riktigt små nätpyton så är superdvärgarna från Kalatoa, Madu eller Kayuadi bland de allra minsta.

Länktips:
www.bobclark.com
www.prehistoricpets.com
www.moreliamorphs.de
www.worldofretics.com
www.ukexotics.com

Mvh,
Andreas Calais

63
12
johansk:
Tack :) jag tycker de är ok om dom hamnar runt 3-3,5m men mainland storleken skulle vara för stor då jag inte har någon som kan hantera med mig varje gång . Skulle de vara något får hjälp av någon med mycket orm kunnighet med hanteringen. Har kollat jampea dom verkar ganska ok i storlek.  Gillar ju lite storlek på djuren ändå :) det är helt dött i sverige med uppfödning? Har sett en kille på fb med lite nät och bateaters då. Ska kolla lite av dina länkar nu iallafall har en lång övertalning av sambo att genomföra innan det blir något så det kan handla om 1 år innan det verkligen blir av :)

63
12
johansk:
Ok då vet jag att det är dom mindre som är för mig :) är det någon skillnad på lokaliteter i humöret då?

63
12
johansk:
Ok Daniel låter ju som dom är ungefär som jag tänker mainland är :) ja jag har tp sen innan så att det blir lite grisit är jag beredd på :) det är just att dom blir så aktiva som gör att det är skönt att ha en mindre men är ändå kul med en orm som rör sig lite :)

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Med storleken du söker låter det som du borde skaffa en Jampea-hane eller en Kayaudi, då har du med största sannolikhet den storleken. Madu och Kalatoa är mindre.

Superdvärglokaliteterna är i regel mycket mer aktiva och alerta. Men det är smarta djur så det gå lätt att vänja dom vid hantering. Mina är ständigt hungriga och på, men en liten dutt med kroken på dom så är det bara in med händerna och hantera dom hur som helst.

/Andreas Calais

63
12
johansk:
Din vera är väldigt vacker kakmonstret :) alla var självklart fina . Du har båda delarna antar jag? I så fall hur tycker du att det är med stora nät? 

63
12
johansk:
Snackar med en kille som har en seiylar eller hur det stavas var hamnar dom ungefär?  Är det någon blandning av lokaliteter ?

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Tack snälla. :) Jag måste säga att jag verkligen håller med, även om de normala är grymma så gör både tiger och sunfire sitt. ;)
Det märks tydlig skillnad i aktivitet mellan de stora och dvärgarna, men när det gäller att hantera ormarna så är det mest vikten som gör det klurigare med de stora. De blir rejält tunga även om nätpyton är relativt slanka och de är rikigt riktigt starka! Efter några generationer i fångenskap är tempramentet riktigt fint och de är allt som oftast lugna av sig.

Selayar är en ö med sin egen lokalitet. Nätpyton från Selayar räknas till och med av vissa som en underart, men om jag förstått det korrekt så har det aldrig riktigt helt accepterats. Om det är en underart har den kallats Python reticulatus saputrai och de landar vanligen på runt 4 meter, kanske under. De är grymt snygga i mönster och färger! Jag vet tyvärr inte om de skilljer i beteende på något vis, men skulle gissa att de är mittemellan fastlands- och superdvärglokaliteter i aktivitet.

Jag fick lära mig lite nytt precis också, tydligen finns den en artikel publicerad i år som vill ändra om hela pyton-/boasytematiken (Reynolds et al., 2014). Det verkar rätt pålitligt, men har ju såklart inte hunnit testats mer och accepterats av alla än. Men i den studien i alla fall namnges nätpyton som Malayopython reticulatus och exemplar från Selayar placeras som underart med namnet Malayopython reticulatus saputrai. Även exemplar från Jampea får här underartsstatus (som även tidigare förslagits) och kallas Malayopython reticulatus jampeanus.


Reynolds, R.G., Niemiller, M.L., Revell, L.J., 2014. Toward a Tree-of-Life for the boas and pythons: Multilocus species-level phylogeny with unprecedented taxon sampling. Molecular Phylogenetics and Evolution 71, 201-213.
PDF: faculty.umb.edu/liam.revell/pdfs/Reynolds_etal_2014.MPE.pdf


/Andreas Calais

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Efter att ha läst artikeln mer noggrannt är jag inte lika övertygad om deras resultat. Vi kommer nog se en hel del åsikter om hur systematiken ska se ut framöver.
Men vad det gäller nätpyton och dess underarter så har det ju föreslagits förut.

Angående deras föreslagna namnbyte på släktet som nätpyton ingår i så grundar det sig tydligen i att tidigare studier har placerat nätpyton utanför släktet Python. De har då fått namnet Broghammerus tillsammans med timorpyton, men släktnamnet Broghammerus härstammar från en icke peer reviewed artikel och ska därför inte vara giltigt. I och med detta vill Reynolds och hans kollegor (2014) ge ett nytt och mer, enligt namngivningsriktlinjerna, korrekt namn.


Nu har du säkert fått väldigt mycket mer information än vad du frågade efter! :P
Lngtråkigt nattjobb, mycket tid och stort intresse, så det var bara kul att läsa på och skriva lite extra. ;)


/Andreas Calais
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild