Frågor om att skaffa skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Freddan_00:
Hej!
Jag är ny på det här forumet och funderar på att köpa en skäggagam eller en dvärgskäggis.
Min första fråga är: vilken borde jag skaffa? Vad är det för skillnader? Jag vet ju att dvärgskäggisar är mindre än vanliga skäggisar, men hur stor skillnad är det (cm)? Är det några skillnader i beteende? Jag vill ju först och främst ha min ödla som ett sällskapsdjur som jag kommer kunna ha med mig ut på sommaren och på axeln/ i knät när jag spelar eller kollar på tv, jag vet att ödlor och reptiler i allmänhet inte är sällskapsdjur men de blir väl som man "uppfostrar" dem?
Hur ser era stunder med era skäggisar ut? Brukar de somna på axeln och/eller i knät? Hur är era skäggisar i allmänhet?
Jag har haft råttor och de bajsar och kissar konstant, så vi kunde ju inte ha dem ute lika ofta som vi skulle ha velat.
Då är min fråga, brukar skäggisar kissa och bajsa mycket? Om man har dem ute på golvet eller i knät, händer det ofta att de bajsar då? Hur kan man motverka detta? Om det ens går? Ni kan gärna komma med tips och förslag samt med saker som jag bör veta innan jag skaffar en

Tacksam för alla svar/ tips!
Mvh Freddy

953
1840
peter54:
Jag utgår ifrån att du som djurägare alltid ser till att sätta djurets behov före dina egna önskemål? Om jag antar rätt i detta, behöver du omvärdera hur du vill hantera din skäggagam, oavsett om du väljer den lilla eller den större. Det kommer inte att fungera att "fostra" ödlan till att gilla att sitta på dig framför TVn eller datorspelet. Inte heller kommer det att fungera att knalla omkring ute med ödlan på axeln om du inte först kedjar fast den.

Råttor är ett av de mest sociala djuren som finns, medan reptiler är solitära djur som inte har något socialt samspel med några andra levande varelser annat än under parning. Därför kan du heller inte jämföra dem med varandra. Du gör helt rätt i att fråga andra som har skäggagam, men du kommer nog inte att få så mycket annorlunda svar från dem än vad jag säger nu. Visst kan du ta ut ödlan emellanåt, men det måste alltid ske med ödlans bästa i åtanke och det betyder korta stunder och utan risk för nedkylning eller tvång.

444
153
jpson67:
peter54 skrev:
Jag utgår ifrån att du som djurägare alltid ser till att sätta djurets behov före dina egna önskemål? Om jag antar rätt i detta, behöver du omvärdera hur du vill hantera din skäggagam, oavsett om du väljer den lilla eller den större. Det kommer inte att fungera att "fostra" ödlan till att gilla att sitta på dig framför TVn eller datorspelet. Inte heller kommer det att fungera att knalla omkring ute med ödlan på axeln om du inte först kedjar fast den.

Råttor är ett av de mest sociala djuren som finns, medan reptiler är solitära djur som inte har något socialt samspel med några andra levande varelser annat än under parning. Därför kan du heller inte jämföra dem med varandra. Du gör helt rätt i att fråga andra som har skäggagam, men du kommer nog inte att få så mycket annorlunda svar från dem än vad jag säger nu. Visst kan du ta ut ödlan emellanåt, men det måste alltid ske med ödlans bästa i åtanke och det betyder korta stunder och utan risk för nedkylning eller tvång.




Bara att instämma
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild