Fråga om ventilation på terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

160
91
turboadde:
Finns det någon nackdel med att ha ventilation på båda kortsidorna av terrariet om man kör med nättak? alltså om dom sitter på samma höjd på båda sidor (Nertill).
Eller e det t.o.m en fördel så får ni gärna ta upp den med.

MVH Andreas 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Mycket beror på vad för djur som ska bo i terrariet :) I mitt fall skulle det vara en nackdel med så mycket ventilation.

160
91
turboadde:
Tänkte mer på genomströmmningen av luften generellt. Vilken väg luften tar och så de inte blir stillastående.
Har ju inte sagt hur stora gallren är, kanske e 1x1cm ;)

953
1840
peter54:
Nättak undanröjer all luftrörelse i ett terrarium, luften blir helt stilla. Uttorkningen blir maximalt hög eftersom värme stiger och tar med sig all fukt.

160
91
turboadde:
Oj hade jag ingen aning om faktiskt, att luften stog helt stilla då. Är du säker på den teorin? Så du menar att alla exoterra terrarium är dom värsta bovarna som finns inom terrarium.
Trodde faktiskt att luften böts då den går upp av värmen och kallare luft sugs in i hålena man gör nertill på terrarierna. 

953
1840
peter54:
turboadde
Om man har hela taket av nät blir effekten helt stillastående luft med undantag av den långsamma rörelse den stigande varmluften har.

Nät i taket på terrarier är alltid den sämsta lösningen. Att den förekommer i såpass stor utsträckning beror på att framför allt glasterrarier blir mycket enklare att konstruera så.

Nätöppningar under terrariets halva höjd är vansinne. Tänk dig vad som skulle hända om vi byggde vara hus så, med ventilationen nere vid golvet.

2048
773
psyjoh:
Trodde varm luft steg snabbt?
Är det inte så så kanske man skulle se över sina terrarie men det trodde jag stenhårt att det steg snabbt och det blev rörelse på luften. Har vent i taket på samtliga av mina

1662
779
fluffis:
peter54 skrev:
turboadde
Om man har hela taket av nät blir effekten helt stillastående luft med undantag av den långsamma rörelse den stigande varmluften har.

Nät i taket på terrarier är alltid den sämsta lösningen. Att den förekommer i såpass stor utsträckning beror på att framför allt glasterrarier blir mycket enklare att konstruera så.

Nätöppningar under terrariets halva höjd är vansinne. Tänk dig vad som skulle hända om vi byggde vara hus så, med ventilationen nere vid golvet.


Jag har också svårt att tro på den teorin att luften skulle bli stillastående bara för att man har nättak. Jag förstår inte logiken men jag kanske testar någon gång :) Finns värme i terrariet så vill den stiga om det är svalare utanför.

Som jag har sagt tidigare så tror jag att ventilation på sidorna av terrarier funkar utmärkt så länge luftfuktigheten ligger kring 50%. När luftfuktigheten börjar komma upp i 75% och högre så går inte terrarier att jämföra med våra hus längre. Luftgenomströmningen tror jag måste vara högre ju fuktigare man har, för att hålla terrariet fräscht.

953
1840
peter54:
Ett helt nättak är detsamma i ventilationsavseende som inget tak alls, dvs en öppen låda. Hur stor är luftrörelsen i en öppen låda?

Ventilationsöppningarna bör alltid sitta på sidorna för optimal luftrörelse, dock som sagt, aldrig nedanför halva terrariet höjd, åtminstone så länge terrariet är byggt på längden. Någon sänkning av rekommendationen kan bli nödvändig om terrariet (frontglaset) är mer än dubbelt så högt som det är brett. Om terrariet är byggt på längden och är längre än dubbla djupmåttet, bör det finnas tre ventilationsöppningar - en på vardera gavel och en på någon av långsidorna.

Lägger man ventilationsöppningar lågt ner riskerar man alltid drag istället för ventilation. Då kan djuren bli drabbade av respiratoriska sjukdomar. Ni vet väl att den statistisk högsta lunginflammationsfrekvensen hos människor i världen återfinns på öarna i Söderhavet pga att de bygger hus med väggar som inte når ända ner till marker för att det är så varmt.

2048
773
psyjoh:
I mina exoterra täcker ju lysrampen halva taket, i mitt ena helglas är där nät i ca. 1/3 av taket och det andra helglas ca. halva. Tror du det är för dåligt då? Där är ju även vent längs hela fronten och alla ska ha torrt klimat. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild