Nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
kitrajn:

Jag är en helt nybörjare när det gäller terrariedjur och jag tänker inom en framtid införskaffa mig en brachypelma smithi.

Jag har läst många olika faktablad och forum också, men skulle gärna vilja ha lite information från erfarna ägare. Men det står tex att dom äter insekter, men någon som har några tips på eventuellt "favorit" hos dom?

Alla typ av tips och information är välkommen. :D


44
1
snakybite:

Brachypelma kan vara en bra spindel att börja med. Du skall vara medveten om att smithi kan matvägra en längre stund och skall man vara riktigt ärlig så tycker jag personligen att Chromatopelma cyaneopubescens är ett bättre alternativ. Den är aktivare och den väver en hel del, sparkar inte heller så mycket brännhår som smithi.

Någon direkt favoritinsekt får man pröva sig fram själv, då det är mycket individuellt. Det jag tycker är viktigast är att de får en varierande kost, det mår dom bäst av. Själv så  ger jag mina spindlar olika arter av syrsor, kackerlackor, de får rosenlarver också. Förrutom det så får dom även gräshoppor.

Ett annat förslag är att du åker hem till någon som har lite olika spindel arter och tittar på hur de har dom, samt att du kan få svar på en del frågor som du kan ha, när det gäller spindlar överlag.

Jättekul att det är någon ny som är intresserad av spindlar, har du vägarna förbi mitt håll så är du välkommen in på en titt. Jag har några spindlar som sagt.....


4
0
kitrajn:

Tack så mycket!

Jag har valt Smithi som början för jag har hört att den är väldigt lugn och lätt att hantera.
Och extremt vacker för den delen! Jag skulle annars vilja ha Acanthoscurria geniculata. Men vad jag hört ska den vara mindre ut av en "nybörjar spindel". Men är självklart öppen för förslag på andra arter :D

Det vore jätte roligt att hälsa på någon, vart bor du någonstans? :)

Annars till andra som har spindlar och välkommnar besök, så bor jag i Stockholm. :D 


44
1
snakybite:

Man skall inte hantera spindlar och är det så att du vill ha ett djur för att hantera så är inte spindlar nåt för dig tyvärr. De mår bäst av inte hanteras. De blir stressade samt om olyckan är framme och du tappar den så går den mot en säker död. Om jag går efter mig själv så har jag hållit på med spindlar i bra många år. Ett gott råd från mig är; Aldrig hantera spindlar, betrakta de som akvariefisk - se men inte röra. Sist men inte minst, de har brännhår. Skulle råda dig att försöka åka hem till någon som har några spindlar och ta reda på om du tål dessa brännhår. Det är många som reagerar väldigt starkt på dessa.

Jag bor tyvärr för långt bort från Stockholm, så det vore bättre om du fick åka hem till någon i dina trakter.

 


4
0
kitrajn:

Nej nej, missförstå mig inte. Det jag syftade på med hantering var vid rengöring av terrariet (vilket jag ännu inte vet hur ofta man behöver göra) och första nedsättnig om du förstår. Jag tänkte bara att det skulle vara bättre att börja med en lugnare art på det sättet.


44
1
snakybite:

Absolut då förstår jag, om du plockar bort matresterna så fort du ser dom så behöver du inte rengöra så ofta. Du kan använda dig av en lång pincett finns på ica, eller så gör du ett eget verktyg, typ en matsked som du sätter fast på en lämpligt skaft eller en pinne. Det underlättar ditt jobb med att rengöra terrariet.

Tänk även på att inte ha för högt terrarie. De kan nämligen ramla ner ifrån taket i terrariet och av det fallet så kan de spräcka bakkroppen (abdomen), det leder till deras död. Till en vuxen smithi är ett 30x30x30 terrarie lagomt, ge den runt 5-10 cm djupt subbstrat. Ett gömställe i form av en barkbit duger fint.


158
19
Johanon:

Vill bara flika in att jag håller med snaky ang Chromatopelma cyaneopubescens 

Den ROCKAR,, det var min första spindel och herregud vilket nät den gör, lite som i Sagan om ringen filmerna med den där spindeln som spinner helt sjuka tunnlar.

Kan ALLA gånger rekommendera denna som första spindle, väldigt aktiv osv, fast just mitt ex är lite "präktig" ;) Äter inte om man tittar på eller matar med tång, hon vill låta maten gå runt lite först så hon får "jaga" :D


4
0
kitrajn:

Tack så mycket för tipsen!
Snaky, Jag hade faktist inte tänk på att man inte skulle ha för högt i taket. Men när du säger det så låter det logiskt.

Jag har kollat lite på Chromatopelma cyaneopubescens(måste säga att det där namnet kommer jag nog aldrig lära mig att uttala ordentligt, det var komplicerat), den verkar jätte ball också! Fast i min åsikt inte lika fin i färgerna. Dock har jag en tid på mig att bestämma mig då jag måste läsa på mer.

Jag vill inte skaffa en utan att ha bra koll på allt. Det skulle bara vara dåligt för spindeln. Men det lilla jag läst om den andra så är det ganska annorluna klimat jämfört med Smithin?


121
95
Kega:

Min Chromatopelma cyaneopubescens är en riktigt elak liten dam kan jag säga. Har attackerat min hand mer än en gång när jag städat hos henne. Men det är fina djur, spinner som sagt väldigt mycket nät. 

Jag håller min hyfsat tort, har en vattenskål och fuktar hennes nät nångång ibland. Annars är det bara lite torv i botten och lite pinnar och dylikt som hon kan spinna på. 


366
155
Linus:

Kega, menar du att du blivit biten alltså?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild