Nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
kitrajn:

Jag är en helt nybörjare när det gäller terrariedjur och jag tänker inom en framtid införskaffa mig en brachypelma smithi.

Jag har läst många olika faktablad och forum också, men skulle gärna vilja ha lite information från erfarna ägare. Men det står tex att dom äter insekter, men någon som har några tips på eventuellt "favorit" hos dom?

Alla typ av tips och information är välkommen. :D


44
1
snakybite:

Brachypelma kan vara en bra spindel att börja med. Du skall vara medveten om att smithi kan matvägra en längre stund och skall man vara riktigt ärlig så tycker jag personligen att Chromatopelma cyaneopubescens är ett bättre alternativ. Den är aktivare och den väver en hel del, sparkar inte heller så mycket brännhår som smithi.

Någon direkt favoritinsekt får man pröva sig fram själv, då det är mycket individuellt. Det jag tycker är viktigast är att de får en varierande kost, det mår dom bäst av. Själv så  ger jag mina spindlar olika arter av syrsor, kackerlackor, de får rosenlarver också. Förrutom det så får dom även gräshoppor.

Ett annat förslag är att du åker hem till någon som har lite olika spindel arter och tittar på hur de har dom, samt att du kan få svar på en del frågor som du kan ha, när det gäller spindlar överlag.

Jättekul att det är någon ny som är intresserad av spindlar, har du vägarna förbi mitt håll så är du välkommen in på en titt. Jag har några spindlar som sagt.....


4
0
kitrajn:

Tack så mycket!

Jag har valt Smithi som början för jag har hört att den är väldigt lugn och lätt att hantera.
Och extremt vacker för den delen! Jag skulle annars vilja ha Acanthoscurria geniculata. Men vad jag hört ska den vara mindre ut av en "nybörjar spindel". Men är självklart öppen för förslag på andra arter :D

Det vore jätte roligt att hälsa på någon, vart bor du någonstans? :)

Annars till andra som har spindlar och välkommnar besök, så bor jag i Stockholm. :D 


44
1
snakybite: