Bajs - Skäggagam (bild)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

97
73
Nattkryp:
Hej!

Jag har läst en hel del om skäggisar från många olika källor. Det talas mycket om förstoppning osv, men sällan om hur avföringen ser ut, och hur man kan tolka olika konsistens, färg och fuktighet. Det sistnämnda har jag, dvs väldigt fuktigt, läst nånstans att det ska vara tecken på att ödlan får i sig bra mängd vätska.

Då jag inte haft min 8-mån hane i mer än 3 veckor så har jag inte så mycket till referens. Ämnet kanske är udda och inte det trevligaste, men det är ju trots allt ett av få tydliga tecken på hur ödlan fungerar. 

Heike har de senaste 4-5 dagarna bajsat varannan dag jämfört med varje dag tidigare. Jag tycker att det tidigare har varit mindre gult och aningen torrare. 

Vad finns egentligen att säga? Och finns det någon bra källa? Ratemypoo.com fast för ödlor? ;)


544
424
Gibblo:
Kan inte hjälpa dig, men fint bajs! 10/10!

2048
773
psyjoh:
Jag blev oxå orolig när mina bajsade "ovanligt" bajs. Deras urater har oxå sett gulare ut och sen har det varit som en grå hinna  runt den svarta delen av bajset. Med min erfarenhet så är det när dem ätit fet mat och det kanske varit lite kallt eller har tagit för lång tid att smälta maten av ngn annan anledning. Kanske för stort eller för hårt byte?
Vet inte om detta stämmer in på din?
Även när de äter mkt maskar, larver eller grönsaker kan det bli lite lösare. 

Jag skickade bilder på avföringen till en reptilveterinär på blå stjärnan i gbg men han (Jesper) trodde inte det var något att oroa sig för. Ville jag vara helt säker så kunde jag skicka in ett prov, gärna så färskt som möjligt till min lokala veterinär men gjorde ej det. Avvaktade några bajsningar och ändrade kosten lite och höjde värmen lite och det blev då bra. 
Har även märkt på mina att de ej bajsar lika ofta och inte regelbundet ju äldre de blir.

1159
624
Temla:
 Tycker det ser snyggt ut. Normalt.

2048
773
psyjoh:
Har du dem temperaturerna du nämnde i din byggtråd så kan du dra upp dem ett snäpp. 40-45 grader iaf på solplatsen så brukar det övriga reglera sig själv. 

97
73
Nattkryp:
psyjoh skrev:
Har du dem temperaturerna du nämnde i din byggtråd så kan du dra upp dem ett snäpp. 40-45 grader iaf på solplatsen så brukar det övriga reglera sig själv. 


Är det något negativt med gulaktig "urin"?

42 på korkbarken på solplatsen var det igår. Annars är lägsta-tempen 24-25 grader under dagen så det är nog inte något fel på det. Däremot har jag börjat ana att han ogillar att ligga på riktig sten på solplatsen (då solar han på svalare platser med korkbark istället), så han har nog kanske inte smält maten lika fort som tidigare. Så sen igår kväll har han haft korkbar på solplatsen och då valt den platsen istället :). Reagerade på det nu på eftermiddagen då jag tog bort barken för att spola rent från kalk-rester efter matningen, då la han sig 'fel' igen, så möblerade om och fick till en annan barkbit, så då dög platsen igen :).

Får se hur han gör ifrån sig kommande vecka :)

504
396
Crippa:
Ser normalt ut så inget att oroa sig för :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild