Artbestämma Blåtungad skink??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
0
Snaggo:
Skulle vilja ha hjälp att försöka artbestämma detta exemplar.
Värnamoo zoo sålde denna som Tiliqua Scincoides men jag tvekar..


72
15
Linnea:

Ser ut som en irian jaya x northern hybrid, eller IJ. svårt att säga utan mer bilder då den ser lite unik ut, men det är i det området.

Såg att du postade i fb gruppen med men hittade inte posten längre :/ 

Bakgrundsinformation:

Irian Jaya, eller IJ kort, brukar de kallas. Efter ön de kommer ifrån

De är fortfarande klassade som tiliqua scincoides, men saknar ett eget "riktigt" namn tills någon orkar gå igenom dem igen. De ser ut som något mellan scincoides och gigas, vilket inte är så konstigt då ön än placerad ungefär mitt emellan och det inte sker så mycket utbyte mellan dem åt endera hållen. 

Uppfödare brukar vara nogranna med att separera de olika underarterna, så jag är lite tveksam till huruvida det står till i detta fall. Även om  IJ'n inte än räknas som egen underart är det inte så långt ifrån att det händer att man kan bortse från det, folk brukar veta det.

Ibland så händer det att man blandar northerns och Ij's ändå. De brukar ha detta tydliga ryggmönster tillsammans med de orangea sidorna från northern, och den bandade svansen från gigas sidan, samt rena framben (fria från svärtan t.ex. merauke och indonesian gigas har på sina både bak och fram). Vissa northerns föds med bandad svans som sedan ändras till ett helt oregelbundet mönster efter bara ett halvår, men det är helt normalt.

Det finns även väldigt orangea Ij's, men de brukar ha lätt markerade linjer på sidorna som inte "tvättas ut i gyllende färg mot de krämfärgade sidorna". Det är därför jag tror att den inte är helt och hållet ren :) 

Söt liten krabat iallafall! :) Men jag tror det kan bli väldigt svårt att få ett direkt svar med bara en bild från ovan och ingen av föräldrarna.

Lycka till!

 

EDIT: jag tyckte det var väldigt intressant, så jag undrar om jag får vidarbefordra bilden till några som är bättre på IJ's och gigas?


21
0
Snaggo:
Tack så jättemycket för ditt utförliga svar:)...
Det kanske är som att leta en nål i en höstack om man vill veta till 100%..

Vidarebefodra gärna bilden och återkom här i tråden om du får veta nått, kul!

Mvh Mattias

72
15
Linnea:

Får samma svar från två andra, det enda andra de kan komma på är att den ser mycket eastern-aktig ut med sina fina ögonband, men sannolikheten att vi har minst två föräldrardjur i sverige som inte säljs som "Easterns" med sin prislapp är relativt låg, och även i usa säljer man massor med ij/northerns som easterns för att t.ex. banden går igenom genetiskt. (vilket är rätt så häftigt) 

Det hade varit jättebra om du provar igen om ett år eller två när han/hon växt till sig, de kan förändras drastiskt utseendemässigt, och nu är det fler än jag som är nyfikna och orkar vänta. :)

 

Delar med mig lite lätt läsning: 

www.bluetongueskinks.net/irianb.htm 

Där står i beskrivningen om varför det kan vara väldigt svårt att artbestämma dem med. Jag är säker på att du redan förstår trots mitt skrivande, men det kan vara bra med en källa.


166
54
Leoleopardgecko:
Av min lilla erfarenhet tycker jag att det lutar mer åt jaya än northern. 
Verkar vara väldigt ovanligt med renrasiga northern faktiskt. 
Men möjligt att det finns lite northern i din ödla också. 
Tycker även att det är tråkigt att en del djurbutiker med inriktning reptiler har dålig koll på vilken art dom tar in. 

Men lättare att säga när den är äldre. Och ett tips. Dom kan kissa i mängder ;)

60
163
Pelle:
Om en djurbutiken har köpt in den som en art och fått information av säljaren så är det ju det art-namnet dom säljer den vidare som, och är det sedan arter som är otroligt lika och även finns korsade så kan det ju som dom flesta tidigare skriver i inläggen här vara svårt att veta säkert. Då får man ju ändå gå på det som uppfödaren har sålt dom som. 

232
94
anamidnatt:

I europa är det rätt vanligt med orena skinkar i allmänhet, men jag ser northern och jag ser någon form av scincoides i den du har, utan tvekan.

Jag har själv en hybrid hemma, som också är köpt som ren men som man tydligt ser inte är det.

Det enda egentliga man bör tänka på är väl att undvika att avla på dem, då vi redan har så pass mycket orent i Sverige.


Själv har jag en t.s.chimaera, en t.gigas och en blandning, troligen T. gigas evanescens x IJ :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild