Färgvarianter på Corallus hortulanus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

366
156
Linus:
Ingen har hävdat något annat, men som du kanske är bekant med så förekommer något som brukar benämnas som morfavel inom reptilhobbyn - och det är ett ämne som delar upp reptilhobbyn i olika läger. 
Morfavel är alltså när man selektivt avlar på ett specifikt drag hos ett djur, för att behålla och förstärka detta i framtida generationer.

34
29
Olmen:
Linus skrev:
Ingen har hävdat något annat, men som du kanske är bekant med så förekommer något som brukar benämnas som morfavel inom reptilhobbyn - och det är ett ämne som delar upp reptilhobbyn i olika läger. 
Morfavel är alltså när man selektivt avlar på ett specifikt drag hos ett djur, för att behålla och förstärka detta i framtida generationer.

"Det jag kunde få fram i länken som blev skickad va väl att någon/några har lyckats få fram morpher på dom"

Moder natur har lyckats få fram morfer på C. hortulanus i många år. Men jag kanske ska tolka dig som att begreppet morf betyder olika saker inom biologi och terrariehobbyn?

366
156
Linus:
Det jag tycker du kan göra är att börja fundera på vad folk menar innan du säger emot. Om någon säger att "någon lyckats få fram morpher på dom" så betyder det antagligen att någon kunnat fastställa genetiken kring särskilda drag hos djuren och därför kunnat avla vidare på det för att behålla dragen hos avkomman. Exempelvis pinstripe hos kungspyton. Att avla med denna säkerhet har visat sig väldigt svårt när det kommer till Corallus hortulanus, men enligt det som skrivits tidigare i tråden har någon uppenbarligen lyckats med att låta specifika genteiska egenskaper gå i arv genom selektiv avel. 

När man säger att "någon lyckats få fram en morph" inom terrariehobbyn så tycker jag att du kan anta att man då menar genom selektiv avel gjord av människa och inte bara ett drag som uppkommit genom kopulation i Moder Naturs avelslokaler.

Du verkar gilla att hänga upp dig på ord, Olmen.

34
29
Olmen:
"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta."
Tegner

343
119
Salig:
Det jag fann intressantast på hemsidan ni länkat var att under färgkategorin "candycane" fanns det en bild på en kp ;)

48
26
Sollien:
Läste på hemsidan happylucky, försökte förstå mej på vad för morph min orm har. Men e halvbra på både engelska och dedär med morpher. Vad tror ni detta e för morph? 

366
156
Linus:
Det är med största sannolikhet inte en morph, då det existerar få morpher av Corallus hortulanus. Däremot kan det möjligtvis finnas något specifikt namn på den där färgen, men som tidigare nämnts i tråden tror jag det bästa sättet att definiera C. hortulanus på är genom att helt enkelt benämna den med färg. I ditt fall alltså typ "Röd trädgårdsboa med brunaktigt mönster". 

Väldigt fin orm förövrigt!

48
26
Sollien:
Jaha, då förstår jag :) tack för svar :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild