Spindel bett

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

44
1
snakybite:

Har en polare som blev biten av en Avicularia versicolor juvenil, den tuggade som en symaskin och blodet bara sprutade, det har nu gått tre veckor sedan han blev biten och han är fortfarande inte helt återställd.


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

skulle va intressant att se några bilder :)


44
1
snakybite:

Visst hade det varit intressant att se bilder, grejen är ju det att han som har blivit biten tycker att det är förargligt och vill helst glömma det hela. Att det var just en Avicularia som bet han var ju inte den första spindeln man tänker på när det gäller att bitas eller huggas.


366
155
Linus:

Oj! Det här är ju ett typ-exempel på hur man trots "nybörjarstämpel" på spindlarna alltid skall behandla alla giftiga djur med största respekt, viktigt att poängtera detta när folk skaffar spindlar! Nu menar jag inte att din kompis skulle handskats vårdslöst med spindeln, säkerligen var det ju bara en olycka som kan hända vem som helst!
Hoppas att han snart mår helbra igen :)


44
1
snakybite:

Han är ingen nybörjare heller. Det hände när han skulle flytta Avicularian till en större burk.

Som han uttryckte det sjäv: "Everybody has a bad day"...


158
19
Johanon:

hur är det med giftpotens och Aviculara? Den har inte så fruktansvärt starkt gift va? 

Jag menar, den lär väl inte vara som regalis eller liknande? 


44
1
snakybite:

Aviculariorna tillhör ju inte dom mer potenta precis, men det gör nog ont ändå:)


264
125
Bildpunkt:

Brukar alltid säga när någon frågar om mina spindlar är giftiga att nej inte särskilt men det gör nog rätt ont ändå om du kollar på tänderna.

Inte blivit biten än och hoppas jag slipper. Och som sagt även en Avicularia kan göra skada om man har otur..


85
13
Gnasher:

 Hej allihopa

 jag har själv inte spindlar (utan det är ödlor som gäller)

men jag har personlig erfarenhet av spindelbett, jag vet inte, eller iallafall hoppas, att den spindel jag skall berätta om inte hålls inom hobbyn.

 

Loxesceles recluse - Violinspider/Recluse spider. Klassad som en av världens 10 dödligaste spindlar

 

Jag blev biten i Krüger park i Sydafrika för snart 3 år sedan och jag har fortfarande men efter det.

jag blev biten på 2 ställen samtigit antagligen av 2 olika spindlar, det var på kvällen runt kl 8, när jag under middagen var tvungen att gå ett ärende till vår bungalow (hämta napp till min dotter tror jag).

jag märkte inte betten själv mer än att det började klia lite, på sidan av höger hand ner mot handleden på lillfingersidan och på benet på höger utsida av knäet. tänkte inte mer på det, vid tre tiden på natten vaknade jag av att jag mådde illa, spydde inte, men illamående, huvudvärk och var alldeles matt i kroppen, kändes som jag blivit överkörd. dessa symptom satt kvar fram till 12 tiden när de successivt släppte och försvann, handen och knäet hade röda rodnader.

 

de närmaste dagarna efter blev det som brännblåsor på båda ställena, i storlek av en 5 krona. Som svartnade och sprack och luktade illa och gjorde ONT. Efter 4 dagar gick jag till doktorn och fick antibiotika mot infektionen och en salva för att lindra smärtan ,- mot själva giftet finns inget serum. Lager för lager hud ”frättes” sönder, sved, gjorde ont och det luktade död i ca 4 veckor innan det stabiliserade sig och ny hud började få grepp.

Jag fick det närmaste året konstiga attacker av illamående, huvudvärk mm som bara kom och satt i 12-15 timmar, läkaren sa att jag inom ca ett år kunde få nya fläckar på andra ställen av kroppen där giftet från spindeln kunde slå igenom. Inga sådan fläckar har jag fått men där jag blev biten har fortfarande mörka fläckar ca 5 krona stort område. Samt att jag haft domningar i storlek av en handflata i huden som flyttar runt sig på hela kroppen, låret, magen, ryggen som sitter i några veckor dessa fenomen kan också härledas till spindelbetten

 

några bilder på bett finns på
www.sareptiles.co.za/forum/viewtopic.php?f=45&t=10905

 


366
155
Linus:

Loxosceles reclusa finns helt klart i hobbyn, Snakybite som själv startade den här tråden har väl nyligen lyckats med parning av dem. Visst, Snaky?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild