Bakgrundsbyggen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
1
Fredrik467:
Håller just nu på med tre terrarier och har nu kommit till det jobbiga. Hur ska jag göra bakgrunden?  Jag har gjort i frigolit som jag målat och sen fogskum. På fogskummet tänkte jag fästa en blandning av bottenmaterial, trälim och vatten. Problemet är att det inte vill fästa så nu vill jag ha andras tips och trix? Jag har slipat ner den glansiga ytan men det hjälper inte. 

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
Flytande latex  funkar nog bättre

2966
1645
Hoggaforfan:
Det kanske behövs några fästpunkter med silikon och torv? Sen kanske blandningen fungerar. Eller kanske du har för mycket vatten i?

11
1
Fredrik467:
Westman skrev:
Flytande latex  funkar nog bättre

Vart får jag tag på det och hur mycket kostar det?

Hoggaforfan skrev:
Det kanske behövs några fästpunkter med silikon och torv? Sen kanske blandningen fungerar. Eller kanske du har för mycket vatten i?


Jag har nog haft för lite lim tror jag. Det receptet jag har är 20 delar jord och kokosfiber på 1 del lim och sen blanda med vatten tills det har konsistensen av en kakmix. Jag hade inga direkta mått så jag kanske hade hälften av det limmet jag borde haft.


2966
1645
Hoggaforfan:
Latex köps billigast via ebay men annars finns det i hobbybutiker, Panduro tex

Oj det låter som väldigt lite lim. Kanske fungerar om du har en greppvänlig bakgrund. Tror jag kört med 5-7 delar lim och då sitter det i alla fall. Kör med uteträlim (PVA), kontorsgiganten har billigt. 
Du kanske ska måla på med lim och sen strö på lite bottensubstrat och sen när det torkat hälla på din blandning?

11
1
Fredrik467:

Hoggaforfan skrev:
Latex köps billigast via ebay men annars finns det i hobbybutiker, Panduro tex

Oj det låter som väldigt lite lim. Kanske fungerar om du har en greppvänlig bakgrund. Tror jag kört med 5-7 delar lim och då sitter det i alla fall. Kör med uteträlim (PVA), kontorsgiganten har billigt. 
Du kanske ska måla på med lim och sen strö på lite bottensubstrat och sen när det torkat hälla på din blandning?


Ok, jo jag använder utelim från bauhaus som är vattenburet och fuktbeständigt. Blandar du ut det med vatten sen också?

Hur lång tid har det tagit för dig innan det härdat? Jag gör terrarierna i formply så det kommer vara bakgrund på alla tre sidor.


2966
1645
Hoggaforfan:
Beror lite på var jag skulle ha det men lite lätt fuktigt/blött material sen blanda i lim tills det blir en gyttja så blev det bra.
Tror det tog ungefär 2 dygn innan det var torrt där det var som tjockast men är lite osäker. Jag har kört en del med fön med och då kortar man ju ner tiden avsevärt.
Beror också lite på graden av fuktighet, ska det vara under vatten så har jag väntat längre medans är det uppe i ett hörn där det är torrt bortsett från luftfuktigheten så är det ok inom 30min, tills ytan torkat.

11
1
Fredrik467:

Hoggaforfan skrev:
Beror lite på var jag skulle ha det men lite lätt fuktigt/blött material sen blanda i lim tills det blir en gyttja så blev det bra.
Tror det tog ungefär 2 dygn innan det var torrt där det var som tjockast men är lite osäker. Jag har kört en del med fön med och då kortar man ju ner tiden avsevärt.
Beror också lite på graden av fuktighet, ska det vara under vatten så har jag väntat längre medans är det uppe i ett hörn där det är torrt bortsett från luftfuktigheten så är det ok inom 30min, tills ytan torkat.


Och så det ska vara i princip rinnande, men bara av lim och inget vatten då? Det där med fön lät ju smart faktiskt. Jag tänkte annars låta värmepanelerna stå på. Jag kommer inte ha något under vatten, däremot kommer det ju duscha vatten på bakgrunden också ifrån regnsystemet.


Medlem i DHF
1082
773
Westman:
frogfarm.se/main.html/pages/inreda/torv

Kanske till lite hjälp :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Fredrik467 skrev:

Och så det ska vara i princip rinnande, men bara av lim och inget vatten då? Det där med fön lät ju smart faktiskt. Jag tänkte annars låta värmepanelerna stå på. Jag kommer inte ha något under vatten, däremot kommer det ju duscha vatten på bakgrunden också ifrån regnsystemet.


Lite halvkletit har jag kört med (och nervöst nog väldigt vitt). Fullt möjligt att jag använt för mycket så man får testa lite :-)
Värmepaneler borde ju fungera ganska bra med, bättre än i rumstemperatur i alla fall. Jag fick visserligen högre värme och luftcirkulation med fönen men värmepaneler är en bra lösning och framförallt tystare :-P
Jag hade nog låtit det köra minst 1-2 dygn. Titta lite och peta var det ser tjockt ut och se om det sviktar.

Du kan även strö på lite torrt bottensubstrat över det hela när du täckt det så unviker du att det blir lite vitaktigt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild