Bottenmaterial spindlar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

60
31
Airbrush73:

Efter att ha kollat, så finner jag ingen renodlad forumtråd om just ämnet "Bottenmaterial"
Kan ju ha missat, men då får Anders gärna flytta tråden till en mer passande plats =)


Okey.
ExoTerra's Plantation soil.

Jag kör med ExoTerra's Plantation soil (Humusblock 3-pack) till mina spindlar, och tänker köra med samma till skorpioner. Funkar detta till skorpioner, eller ska jag köra med annat ?
Tycker om dessa tegelstens block, då dom tar liten plats, och sen ger 3 block ca 27 liter, och sen ska det ju vara bra om man vill ha mer fuktighet i ett terrarium + att det är Mögelrecistent.


ExoTerra's Forest moss (Torrpackad mossa)

Den har jag börjat använda mig av, och den verkar hålla fukten länge. Däremot så luktar det ganska starkt från den, och inte så gott heller, och min astma störs lite av den faktiskt, vilket är lite trist, så jag undrar om det finns nån annan sorts mossa som kanske inte luktar lika kraftigt ?


ExoTerra's Mossmatta (Konstgjord matta)

Jag har hört lite si, och så om denna matta, så jag ville köpa, och testa själv, och se om det är nåt vettigt, och svaret är både ja, och nej.
Jag skulle inte vilja använda det som det enda valet som underlag i ett terrarium. Materialet känns inte bra, och jag testade det i ena spindelterrariet, och hon gick konstigt på det, inte naturligt, och sen fastnade hon ibland lite lätt i det, och efter ett tag, så höll hon sig bara längs med glasväggarna, så det tolkar jag, att det inte är ett bra underlag.
Däremot så har jag använt det i småbitar. Jag har klippt loss små bitar som jag har limmat fast lite här, och där i dekorationen, för ögat skull, eller hur man nu ska förklara =)

Snälla, gå inte nu "Off topic" =/ Blir så trist då för oss som verkligen söker info, om just "Bottenmaterial" =)


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Airbrush73 skrev:


ExoTerra's Forest moss (Torrpackad mossa)

Den har jag börjat använda mig av, och den verkar hålla fukten länge. Däremot så luktar det ganska starkt från den, och inte så gott heller, och min astma störs lite av den faktiskt, vilket är lite trist, så jag undrar om det finns nån annan sorts mossa som kanske inte luktar lika kraftigt ? 


Jag vet mossa som både luktar "godare", betydligt billigare samt snyggare om du frågar mig :) 

Vart finner man nu denna supermossa!? Jo ute i naturen, skogen :) Jag och bekanta till mig plockar alltid mossa ute, sphagnum-mossa är det bästa! Funkar i fuktlådor, äggkläckare, som bottenmaterial & som inredning i största allmänhet. Även torkade löv har jag & dotter varit ute & plockat några eftermiddagar efter dagis, en supertrevlig aktivitet man gör tillsammans med människor man tycker om, packa fika & ut i naturen och plocka den bästa inredningen till era terrarium :)

Som bottenamterial använder vi flera olika sorter i vårat ormrum, beroende på art i burken, dom vanligaste vi har är torv, täckbark, sand & lättströ (även löv, gräs & hö för att göra det mer naturligt då det sällan är ett material i deras naturliga habitat). 

 

Hoppas det blev bra tips för någon!


593
551
Redfoot:
ZooMed säljer något som kallas "Forest Floor. Vet någon om detta finns i större förpackningar och kanske till ett bättre pris? Annars så går det ju bra med vilker finflisat träslag som helst.
/R

270
80
Mjos:

Airbrush73 skrev:

ExoTerra's Forest moss (Torrpackad mossa)

Den har jag börjat använda mig av, och den verkar hålla fukten länge. Däremot så luktar det ganska starkt från den, och inte så gott heller, och min astma störs lite av den faktiskt, vilket är lite trist, så jag undrar om det finns nån annan sorts mossa som kanske inte luktar lika kraftigt ?


Lukten försvinner efter ett tag men det klart att lider man av astma så kan jag förstå att det inte är så trevligt (visserligen inte för en annan heller då den luktar kraftigt av mögel). Du kanske skulle kunna lufta den ute tills lukten försvinner? 

Jag plockar numera mossa ute. 


60
31
Airbrush73:
Men du. Det med mossan ska jag verkligen kolla på, men nu måste jag tyvärr vänta till våren, då snön ligger här redan =/
och det ang löv lät ju intressant, och sen torka dom innan man lägger in i terrariet. Har haft tanken tidigare just om löv, men har inte tagit steget =)
Har även funderat på renlav, då vi har väldigt gott om det här runt huset, men det är ju inte direkt en naturlig sak i ett terrarium, men snyggt kan det ju bli =)

1159
625
Temla:
Ang. ExoTerra's Mossmatta (Konstgjord matta). Jag vet att en del gillar den men jag tyckte det var skräp - för att använda ett snällt ord. Trådarna lossnar och ful är den också. Jag var rädd att trådarna skulle fastna på mina ödlors tår eller att de skulle få dem i sej. Har full förståelse för att dina spindlar inte ville gå på den.  

Exo-Terras mossa luktar pyton i början men stanken, som sagts tidigare, försvinner efter ett tag. Kanske låta den ligga blöt på balkongen i några veckor först? Annars är vanlig vild mossa bättre och luktar gott dessutom. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Temla skrev:
Exo-Terras mossa luktar pyton i början men stanken, som sagts tidigare, försvinner efter ett tag. Kanske låta den ligga blöt på balkongen i några veckor först? Annars är vanlig vild mossa bättre och luktar gott dessutom. 


Den luktar alltså ingenting?? Våra pytons luktar då inget illa iaf :) Om vi inte pratar avföring, men den brukar lukta illa vad det än är för djur som producerar den :P


270
80
Mjos:

 

Skulle man vilja ha gräsmatta så tycker jag denna var väldigt realistisk :)   Har ingen som helst aaaning om hur den funkar till div. ödlor och spindlar men mina vandrande pinnar och katydider överlevde i alla fall. 

Köpte på Rusta och sågade ut lämplig storlek och pusslade ihop. 

 

 


60
31
Airbrush73:
Aha se där. Konstgräs =) Det borde ju funka bra till en del djur, och enkelt att rengöra, och jag kan inte tänka mig att det är så dyrt heller, då det oftast inte kanske behövs så enorma bitar =)

60
31
Airbrush73:
Redfoot skrev:
ZooMed säljer något som kallas "Forest Floor. Vet någon om detta finns i större förpackningar och kanske till ett bättre pris? Annars så går det ju bra med vilker finflisat träslag som helst.
/R



Är lite osäker, men tror den största förpackningen "Forest Floor" är på ca 26liter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild