Använda Melaminbelagd spånskiva till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

160
91
turboadde:

Vad tror ni om att använda Melaminbelagd spånskiva till terrarium. Borde den stå emot fukten eller måste man behandla dom med nått på insidan? 

Det ska vara till kameleonter så är ju inte värsta sorten av regnperioder men sprayas en heldel där. 
silikonas i skarvarna med så ändarna inte får kontakt med vatten.


2966
1645
Hoggaforfan:
Själva melaminet bör ju fungera då det är en plast men silikona rikligt eller till och med måla kanterna. Kommer fukten bakom melaminet så blir det trist.

160
91
turboadde:
Tänkte lägga formplyfa i botten och rygg med. Ja det blir en ordentlig silikonsträng runt med akvariesilikon :). Brukar sitta bra på lite glansigare ytor.

Man får nog göra ett test om ingen skriker nej av erfarenhet. Får bli läropengar annars hehe och lär inte rasa direkt heller.

Såg att du förespråka lim i terrarier. Har du provat det själv? Sitter det bra och rollar du bara ut det?


Medlem i SHF
537
749
Patch:
Jag kunde trycka fingret genom mitt efter ca ett år :( och då va det ändå inte jätte fuktigt där i

2966
1645
Hoggaforfan:
Jupp, jag kör med PVA-lim numera. Sitter rejält bra på de flesta underlag. Faktiskt inte hittat något ännu det inte fastnar på. Det viktiga är bara att det måste få torka ordentligt.
Tyvärr saknar det sug direkt som tex silikon men det får man leva med.
Jag penslar det, blandar ihop med grus/torv och duttar vad som behövs för ändamålet. Är ju lätt att tvätta av penslar och liknande i vanligt vatten.
Det hade ju med fungerat såklart :-)

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Efter en snabbgoogling så känns det som PVA-lim är vanligt trälim, gjort för lite mer porösa material, lite fuktsäkrat men inte vattentåligt. Tror att silikon funkar bättre. OM jag fattat rätt vad PVA-limär vill säga. Berätta gärna mer om vad det är annars. :)

Jag har samma erfarenhet som Patch av melaminskivor, det är ju ändå spånskivor liksom. Minsta märke i melaminet så är det kört...

2966
1645
Hoggaforfan:
Jupp säljs både som uteträlim och allaroundlim för skolor. Har det väl torkat så är det tätt, jag har faktiskt tätat lite med det, men är det inte torrt så så löses det bara upp. Tätningen gjordes i en glipa där jag inte fick in silikon så jag hällde lite lim som blandades ut med vattnet och gled in i glipan och sen torkade med fönen för att sen försegla det hela med silikon.
Ett bra exempel är min vattendel som jag fick göra om, orginalet var en blandning av lerjord och epoxylim (+300:-/litern) som lossnade från gummit och bröts sönder förutom där jag bättrat på med PVA-limmet, där satt det fast och fick nästan ta i lite. Då hade det varit under vattnet i ca en månad.
Första försöket med det gjorde jag med torv och lim på en plastpåse för att det inte skulle fastna. Lät det sen ligga i blöt i +24h och fick ändå dra och pilla en del för att få loss det från plastpåsen.

Jag vet inte om jag skulle våga rekommendera det som tätning där man använder silikon men definitiv till inredning, lackning och ersättning för att täta med färger och liknande material. 
Billig lösning med då man kan hitta 5liter för 240:- :-)


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Okej. Om det är vanligt uteträlim så tål det fukt, men det är inte garanterat vattentätt. Jag skulle inte våga rekomendera att täta med det, men om det funkar är det ju billigt och bra. :)
Du få komma med en långtidsrapport sen om du gjort något tufft test! ;)

2966
1645
Hoggaforfan:
Gjorde en "skål" nu av en kartong som jag smetade massa lim på insidan. Får se om det blir tätt, kartongen är obehandlad bortsett från trycket på utsidan så suger åt sig vatten.
Ska bli spännande att se resultatet :-) 

160
91
turboadde:
Hmm lutar nog åt att jag skippar den iden då med med dessa erfarenheter :).
Synd, hade vart snyggt annars.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild