Färg till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

128
44
scienta:

Tjena! Har satt igång med ett nytt projekt där jag ska göra flera stabelbara terrarium i olika storlek. Det första nu blir 100*60*75cm i OSB med reglat med ströläkt.

Har använt detta som fuktskydd: www.byggmax.se/badrum/tatskikt/angsparr-p67640

Ångspärren ska vara övermålningsbar och tänkte höra om ni har några förslag på vilken färg som kan tänkas passa ihop med detta. Något som gärna ger lite extra skydd och är slitstarkt. Tänkte även på vilken färg (vilken glans?) som kan passa bra på insidan.

MVH scienta


1662
779
fluffis:
Jag har själv använt klarlack inuti mina terrarier för att de ska vara lätta att rengöra. En nackdel med det som jag inte tänkte på innan, är att det är svårt om man vill fota i terrariet för det blänker lätt. En liten detalj bara :)

128
44
scienta:
Ok! Jag hade funderingar på klarlack som "avslutande" lager för extra fukt-tålighet. Men hittade detta och undrar om det då behövs: www.biltema.com/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Bad--och-koksfarg-VA-36729/

Finns motsvarande (kvalitéskillnad?) Hos flügger också.

En annan fråga när man ändå är igång, förslag på invändigt lyse? Tänkte mig någon form av armatur där man kan köra antingen med eller utan UV (alltså valfritt beroende på själva lampan/röret). Antar att det bör vara något med IP-klassning och där har biltema enbart hej-dunder-historier med dubbla rör. Blir nog lite i överkant.

1159
625
Temla:
Fukttålig färg till kök och badrum brukar innehålla antimögelmedel. Mycket giftigt. Kolla innehållsförteckningen noga innan du använder sånt. Säkrare med vanlig vattenlöslig färg och vattenlöslig klarlack. 

128
44
scienta:
Temla skrev:
Fukttålig färg till kök och badrum brukar innehålla antimögelmedel. Mycket giftigt. Kolla innehållsförteckningen noga innan du använder sånt. Säkrare med vanlig vattenlöslig färg och vattenlöslig klarlack. 


Ok! Det är ju märkligt, det brukar vara hårda regler på att inga giftiga ämnen får finnas i färg som används vid den typen av rum?

Oavsett, vet du närmare bestämt vad ämnet kan tänkas heta? Tänker om det inte står som exakt "antimögemedel" (står för övrigt på den ifrån flügger, så den köper jag inte då).

590
365
SweBoa:
Så länge badrums färgen är torr så är det ingen fara, om nu inte djuret äter det, vatten löslig klalack inehåller samma kemikalier.  Bästa är akvarie lack 

2966
1645
Hoggaforfan:
Visa ämnen som är farliga för oss är inte farliga för reptiler och vice versa.
Akrylfärger är väl bland det mest ofarliga som finns i färgväg men ofta är det lösningsmedlet i färger som kan vara farligt så en vattenbaserad färg utan fungicid (antimögel) ska vara ok.Det brukar stå väldigt tydligt om det är med fungicid då det är ett försäljningsargument.

När det gäller ljus kör jag led-lister från terrajova.eu och är supernöjd. Tyvärr finns ju inte UV i LED ännu men då finns tex dessa:
www.tritonakvarium.se/glomat-2xt5ballast-armatur/2863-0

590
365
SweBoa:
Ja kör på båt lack två komponent för utvändigt bruk.  Transparent

128
44
scienta:

Fungerar det med "lackfärg" ?

Ang. Lampa så har jag kikat på denna kombo:

www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-811-18&toc=0&q=g23

www.clasohlson.com/se/Kompaktlysr%C3%B6r/36-3152

Vill ha så nära 6500K som möjligt, även om det inte är UV.


590
365
SweBoa:
scienta skrev:
Fungerar det med "lackfärg" ?

Ang. Lampa så har jag kikat på denna kombo:

www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-811-18&toc=0&q=g23

www.clasohlson.com/se/Kompaktlysr%C3%B6r/36-3152

Vill ha så nära 6500K som möjligt, även om det inte är UV.


Köp akvarie lack. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild