Terrarium i formplywood med 9,5x4,5 & 4,5x4,5 reglar (Stäppvaran)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

60
31
Airbrush73:
Såg att du nämde ang badbaljan =) Kan ju gå att om man bygger upp av riktig natursten en minipool, och lägger i en sån där dammduk i 2 eller 3 lager, eller rent av en mini damm i hårdplast, för att garantera att det inte blir vattenskador, som du då murar in i natursten, och en pump som sätter fart på vattnet, och sen ger det ett sånt där skönt porlande, =) så det ser realistiskt ut.
Kanske lite mer jobb, men garanterat snyggt i ett redan snyggt terrarium =)

205
203
Micke_E:
Jag hade en sådan å som man kan ha till dammar utomhus(Bauhaus) som var ca 180 cm lång. Det gick väl få ett djup på ca 25 cm men det blir snyggt.

Medlem i SHF
537
749
Patch:
De jag skulle kunna tänka mig är mer bottensubstrat :) Gärna med lite jord i så de håller fukten bättre :)

120
62
neon:

kommer att skaffa mig en större bad balja då ödkorna växer men den måste vara i lagom storlek så den går enkelt att ta ur bergsformationen å tömma!....

 

vad gäller fuktigheten så funkar det kanska bra har fuktsystem som går 2 ggr om dagen dom badar bra när det är dax för öms! ....kommer däremot trixa lite med en fukt låda...

Vad gäller jord så har jag haft det förut tycker inte att det funkar speciellt bra då det klumpar upp sanden för mycket och väldigt mycket svårarae att hålla terrariet rent från avföring!

 

Tack får tipps/råd


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Aldrig upplevt det...

Men sand håller inte fukt alls egentligen... och är inge vidare bottensubstrat i sig tack vare det... Sand sägs även kunna ge reptilerna förstoppning (vet inte om jag själv köper den delen dock) 

Otroligt få reptiler i världen lever på ren sand... den ger liksom ingen struktur att gå på... håller inte ihop när man gräver i den (finns dock undantag) att blanda i jord i den får den att bli mer naturligt för dem att gå på :)

Men de är bara mina fem ören :)


120
62
neon:
kan hålla med dig på många plan där alex ...vad köper du för sorts sand/märke butik hur mycket blandar du ca av varje %?

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Har ju ingen stäppis... men kör ungefär 50/50 med leksand och såjord

120
62
neon:
nä men antar att du kör samma till maioriteten av dina varaner?


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Japp kör det till alla mina djur för tillfället :) 


239
197
Danpss:
Jag kör med 50/50 naturtorv och fogsand funkar super och djuren gillar det :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild